Profilaktyka uzależnień, wychowanie do wartości, rozwijanie kompetencji cyfrowych, matematycznych, kreatywności oraz przedsiębiorczości oraz wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego – to podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020 ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej.
Podstawowym celem polityki edukacyjnej państwa jest wyrównywanie różnic edukacyjnych na każdym etapie rozwoju, dokonywanie selekcji najbardziej uzdolnionych oraz stwarzanie optymalnych warunków rozwijania zdolności.
Zgodnie z § 20 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, organ sprawujący nadzór pedagogiczny opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego. Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty na rok szkolny 2019/2020 prezentuje poniższa tabela.
1. W ZAKRESIE KONTROLI |
|
(typ placówki) |
(zakres) |
Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe |
„Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”. |
Szkoły ogólnodostępne i integracyjne |
„Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania |
Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne |
„Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.” |
Publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe |
„Zgodność oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego”. |
2. W ZAKRESIE EWALUACJI |
|
Przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych |
|
Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (dla dzieci i młodzieży) |
|
Szkoły dla dorosłych |
|
Biblioteki pedagogiczne |
|
3. W ZAKRESIE MONITOROWANIA |
|
Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe |
„Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole”. |
Szkoły podstawowe ogólnodostępne i integracyjne |
„Przechodzenie uczniów ze szkół ogólnodostępnych do szkół specjalnych”. |
Przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe |
„Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym”. |
Publiczne szkoły podstawowe |
„Prowadzenie działalności innowacyjnej”. |
Publiczne i niepubliczne szkoły policealne |
„Wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodzie”; |
Wszystkie typy szkół |
„Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”. |
Źródło: