Organizacja kształcenia specjalnego od 1 września 2025 r. – zmiany podpisane przez MEN

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 30 czerwca 2025
Organizacja kształcenia specjalnego od 1 września 2025 r.

Minister Edukacji podpisała nowelizację rozporządzenia dotyczącego szczegółowej organizacji publicznych szkół oraz przedszkoli. Zmiany wynikają z przyjęcia – w zmodyfikowanej formie – projektu deregulacyjnego MNiSW-6-217. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 września 2025 r. 

Od początku roku szkolnego 2025/2026 mają zacząć obowiązywać zmiany w organizacji kształcenia specjalnego, które umożliwią dzieciom i uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego kontynuowanie nauki w dotychczasowym oddziale mimo zmiany orzeczenia w trakcie roku. Proponowane rozwiązania zawarte w projekcie nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. mają ułatwić organizację edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, zwłaszcza w sytuacjach, gdy w toku kształcenia dochodzi do wydania nowego orzeczenia. Sprawdź, jakie zmiany przewiduje projekt i jak mogą one wpłynąć na organizację pracy szkół i przedszkoli.

AKTUALIZACJA: Minister Edukacji podpisała nowelizację rozporządzenia dotyczącego szczegółowej organizacji publicznych szkół oraz przedszkoli. Zmiany będą obowiązywać od 1 września 2025 r.

Kluczowe zmiany w organizacji kształcenia specjalnego od 1 września 2025 r.  

Nowelizacja wprowadza m.in. następujące rozwiązania:

Zmiana od 1 września 2025 r.

Opis zmiany

Kontynuacja kształcenia specjalnego po uzyskaniu nowego orzeczenia

 

Umożliwiono dziecku lub uczniowi, który w trakcie roku szkolnego otrzyma nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (z powodu zmiany niepełnosprawności lub wystąpienia niepełnosprawności sprzężonych), kontynuowanie kształcenia w dotychczasowym typie oddziału specjalnego, tj.:

  • oddziale przedszkola specjalnego,
  • oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym,
  • oddziale szkoły specjalnej,
  • oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej.

Warunkiem będzie wniosek złożony przez rodziców lub – w przypadku ucznia pełnoletniego – przez samego ucznia.

 

Ograniczenie liczby uczniów z nowymi orzeczeniami

 

Wprowadzono limit – do oddziału specjalnego w trakcie roku szkolnego będzie mogło dołączyć nie więcej niż 2 uczniów z nowymi orzeczeniami.

 

Funkcjonowanie oddziałów do końca roku szkolnego

Oddziały specjalne, do których dołączą uczniowie z nowym orzeczeniem, będą mogły funkcjonować wyłącznie do końca bieżącego roku szkolnego. Rozwiązanie to uwzględnia dobro uczniów i organizację pracy nauczycieli.

Wnioski o kontynuację kształcenia będą składane zgodnie z procedurami przyjętymi w danej placówce.

 

Zastosowanie przepisów także do innych zajęć

Nowe regulacje obejmą także:

  • zajęcia świetlicowe,
  • zajęcia w grupach wychowawczych w internacie,
  • zajęcia edukacyjne w klasach łączonych.

Dotyczy to sytuacji, gdy uczeń w trakcie roku uzyska nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Nowe regulacje dla szkół specjalnych

W odpowiedzi na postulaty środowiska dyrektorów szkół specjalnych, wprowadzono przepisy umożliwiające tworzenie wspólnych oddziałów specjalnych dla uczniów z:

  • niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedna obejmuje niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Maksymalna liczba uczniów w takim oddziale będzie wynosić 4 osoby.

Uczeń z nowym orzeczeniem pozostanie w swoim oddziale – co zakłada projekt?

Jednym z rozwiązań zaproponowanych w projekcie nowelizacji, powstałym w następstwie przyjęcia (w zmodyfikowanej wersji) projektu deregulacyjnego MNiSW-6-217, jest umożliwienie uczniowi dalszej nauki w tym samym oddziale szkoły specjalnej lub oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej – nawet jeśli w trakcie roku szkolnego uzyska nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor szkoły nie będzie musiał niezwłocznie przenosić ucznia do innego oddziału.

Warunkiem będzie wniosek złożony przez rodziców lub przez pełnoletniego ucznia. Sposób złożenia wniosku będzie zgodny z zasadami przyjętymi w danej szkole lub przedszkolu.

Przykład: Uczeń klasy I szkoły podstawowej uczęszcza do oddziału specjalnego w szkole ogólnodostępnej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na słabo widzenie. W styczniu, w wyniku pogłębionej diagnozy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje nowe orzeczenie – tym razem ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Zgodnie z projektowanymi przepisami, rodzice ucznia mogą złożyć wniosek o to, aby dziecko kontynuowało naukę w dotychczasowym oddziale specjalnym do końca roku szkolnego. Wniosek ten składany będzie w formie przyjętej w szkole.

Zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego a przedszkole, świetlica i grupa wychowawcza

Zasady te będą również obowiązywać w przypadku dzieci uczęszczających do oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych oraz w przedszkolach specjalnych. Pozwoli to na zachowanie ciągłości wychowania przedszkolnego w sytuacjach takich jak pogorszenie funkcjonowania dziecka – np. przejście ze słabego widzenia do niewidzenia albo rozpoznanie niepełnosprawności sprzężonych.

Prawodawca chce, aby opisane rozwiązanie miało również zastosowanie w przypadku zajęć świetlicowych, zajęć organizowanych w grupie wychowawczej w internacie oraz zajęć edukacyjnych organizowanych w klasach łączonych.

Jak długo uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może pozostać w dotychczasowym oddziale?

Uczeń lub dziecko będzie mogło pozostać w aktualnym oddziale do końca roku szkolnego, w którym wydano nowe orzeczenie. Projekt przewiduje jednak limit – maksymalnie 2 uczniów z nowymi orzeczeniami może kontynuować edukację w jednym oddziale w danym roku szkolnym.

Nowy typ oddziałów specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi

Projekt nowelizacji przewiduje również utworzenie nowego typu oddziału specjalnego, przeznaczonego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym

W takim oddziale będzie mogło uczyć się maksymalnie 4 uczniów. Celem tego rozwiązania jest lepsze dostosowanie organizacji pracy do indywidualnych potrzeb uczniów oraz do wymagań realizacji odrębnych podstaw programowych.

Planowane nowe rozwiązania są spójne z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Termin wejścia w życie rozporządzenia to 1 września 2025 r.
Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (projekt z 30 maja 2025 r.).
  • Strona internetowa MEN.

Marta Wysocka
Dodano: 30 czerwca 2025

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy