Do ministra edukacji wpłynęła interpelacja w sprawie dodatkowych godzin pracy nauczycieli w innych szkołach. Aktualnie szkoły w Polsce zmagają się z problemami kadrowymi. Obowiązujące przepisy sprzyjają natomiast modelowi pracy, który powoduje, że nauczyciele chętniej podejmują pracę w innych szkołach, zamiast zwiększać zaangażowanie w szkole macierzystej. Sprawdź, jak MEN odpowiada na poselskie pytania w tej sprawie.
Zgłaszający interpelacje zwracają uwagę na częste sytuacje, kiedy to nauczyciele, pracujący na pełny etat w jednej szkole, jednocześnie podejmują dodatkowe godziny w innej placówce. Obecny model prawny sprawia, że ten model bardziej im się opłaca niż zwiększenie zatrudnienia w macierzystej szkole. Dzięki godzinom w innych szkołach nauczyciele mogą korzystać z dodatkowych świadczeń przypisanych do każdego stosunku pracy. Wybór takiego modelu pracy jest obecnie bardziej dogodny lub opłacalny dla nauczyciela, ale wpływa negatywnie na organizację pracy i jakość nauczania w szkole będącej podstawowym miejscem zatrudnienia.
W związku z tym do MEN trafiły następujące pytania:
1. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej monitoruje problem związany z preferowaniem przez nauczycieli dodatkowych godzin pracy w innych szkołach zamiast nadgodzin w szkole macierzystej?
2. Czy Pani Minister rozważa wprowadzenie zmian w przepisach, które umożliwiłyby dyrektorom szkół większy wpływ na decyzje nauczycieli dotyczące podejmowania pracy w innych placówkach?
3. Czy ministerstwo analizuje możliwość przywrócenia przepisu, który wymagał zgody dyrektora szkoły macierzystej na podjęcie pracy w innej szkole?
4. Czy planowane są inne działania lub mechanizmy mające na celu wspieranie szkół w pozyskiwaniu kadry nauczycielskiej, szczególnie w kontekście organizacji nadgodzin w szkołach macierzystych?
Na początku odpowiedzi MEN informuje, że nie ma wiedzy na temat preferencji nauczycieli w opisywanym zakresie.
MEN przypomina, że w art. 10 § 1 ustawy Kodeks pracy ustawodawca zawarł zasadę wolności pracy. Jest to węższa norma zapisanej w art. 65 Konstytucji RP, zasady która zapewnia każdemu wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Tymczasem prawa, obowiązki i wolności zawarte w ustawie konstytucyjnej nie mogą być zmienione ani uchylone zwykłym ustawodawstwem.
W odpowiedzi czytamy, że resort edukacji nie planuje:
przywracać do Karty Nauczyciela przepisu, zgodnie z którym do podjęcia dodatkowej pracy przez nauczyciela w innej szkole wymagana byłoby zgoda dyrektora szkoły macierzystej,
wprowadzać przepisów dającym dyrektorom szkół większy wpływ na decyzje nauczycieli dotyczące podejmowania pracy w innych placówkach.
MEN przypomina, że to dyrektor szkoły odpowiada za politykę kadrową w szkole, w szczególności decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki.