19 listopada 2022 r., w Szkole Podstawowej Strumienie w Józefowie koło Warszawy, odbyła się konferencja edukacyjna „Homotechnicus. Wyzwania pokolenia Alfa i ewolucja edukacji”. Wydarzenie zrzeszało nauczycieli i pedagogów, jednocześnie było miejscem prezentacji pierwszych na świecie, innowacyjnych badań nad relacją między korzystaniem z interaktywnych pomocy dydaktycznych a poprawą funkcji poznawczych u dzieci w wieku szkolnym.
Profesor SWPS Krystyna Rymarczyk, wspólnie z onEVO, badała zmiany zachodzące u dzieci, które regularnie, przez 6 tygodni, od poniedziałku do piątku, przez 45 minut aktywnie ćwiczyły na Magicznym Dywanie onEVO. W badaniu wzięły udział 3 grupy 9-latków: grupa Magiczny Dywan, grupa Aerobik oraz grupa kontrolna. Dzieci poddano wybranym testom, stosowanym powszechnie w ocenie funkcji poznawczych – testowano szybkość reakcji, elastyczność w dostosowywaniu się do nagłych zmian zasad i reguł czy pamięć operacyjną.
Prof. Rymarczyk, wraz z ekspertami onEVO, zauważyła, że regularny wysiłek fizyczny sprawia, że dzieciom pewne zadania sprawiają mniejszą trudność. Takie badania były w ostatnich latach często prowadzone przez naukowców z obszarów psychologii rozwojowej jak i badań nad mózgiem z całego świata. Przyczyną są niepokojące dane, wskazujące, że z każdym rokiem wyraźnie spada sprawność fizyczna dzieci. Współczesne młode pokolenie, w przeciwieństwie do rówieśników żyjących kilkadziesiąt lat temu, prowadzi coraz bardziej siedzący tryb życia, który często ogranicza się do czasu spędzanego przy komputerze, telefonie czy na graniu w gry komputerowe. Zmiana ta wiąże się ze znacznym wzrostem liczby dzieci otyłych. Wskazuje się, że 17% dzieci w wieku od 2 do 19 lat cierpi na otyłość. Siedzący tryb życia w dzieciństwie nie tylko niekorzystnie wpływa na stan zdrowia fizycznego, ale ma również negatywny wpływ na funkcjonowanie poznawcze. Istnieje coraz więcej dowodów naukowych wskazujących, że mała aktywność fizyczna i niski poziom sprawności wiążą się z niskimi wynikami w szkole, pogorszeniem funkcji poznawczych, niekorzystnymi zmianami w metabolizmie mózgowym jak i w strukturze mózgu.
Celem prowadzonych badań było zatem określenie, czy trening prowadzony z wykorzystaniem interaktywnej podłogi Magiczny Dywan onEVO, która zawiera zarówno elementy treningu poznawczego jak i fizycznego, będzie wiązać się z poprawą funkcjonowania poznawczego dzieci. W badaniu wzięło udział 67 uczniów (36 dziewcząt i 31 chłopców) szkoły podstawowej, które do trzech grup badawczych przydzielono losowo. Ocenę funkcjonowania poznawczego dzieci, przed i po treningu, wykonano za pomocą wybranych testów komputerowych z Wiedeńskiego Systemu Testów.
Wyniki wskazały na konieczność wprowadzania większej dawki ruchu wśród uczniów – odnotowano bowiem poprawę funkcjonowania dzieci aktywnych fizycznie. Wzrost procesów uwagowych oraz pojemności pamięci operacyjnej zaobserwowano szczególnie u dzieci z grupy „Magiczny Dywan”. W porównaniu do dzieci ćwiczących aerobik deklarowały one również lepsze samopoczucie w czasie prowadzonych zajęć.
Nowe technologie coraz częściej pojawiają się także w polskich szkołach. Z pomocą Magicznego Dywanu onEVO nauczyciele są w stanie przeprowadzić angażujące najmłodszych lekcje z rozmaitych obszarów. Przygotowane we współpracy z ekspertami pakiety spełniają wymogi podstawy programowej, przyczyniają się do poprawy sprawności fizycznej oraz poznawczej dzieci, a także pozytywnie wpływają na umiejętność współpracy i zdrowego współzawodnictwa. Do pakietów gier dołączone są materiały metodyczne takie jak karty pracy czy scenariusze gotowych lekcji z wykorzystaniem urządzenia dla nauczycieli.
Artykuł sponsorowany