Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci? Strata bliskiej osoby w oczach dziecka

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 26 października 2023
Święto zmaryłych. Jak rozmawiać z dziećmi o stracie?

Zbliżające się Święto Zmarłych to czas, w którym w głowach dzieci pojawia się wiele trudnych pytań, na które dorośli nie zawsze potrafią odpowiedzieć. Temat śmierci, utraty bliskich osób, dbania o ich pamięć niesie ze sobą silne emocje, z którymi niektórzy próbują poradzić sobie unikając rozmowy. Jednak strata to naturalny fragment życia człowieka, nie da się od niej uciec – jedyne, co można zrobić, to ją oswoić.

Oswajanie tematu śmierci ma różne oblicza. Od kilku lat w Polsce tuż przed smutnym, pełnym zadumy Świętem Zmarłych funkcjonuje wesołe, przaśne Halloween. W przedszkolach i szkołach drąży się dynie, organizuje się bale, w czasie których dzieci tańczą i biegają w strojach kościotrupów, wiedźm, wampirów. Mimo krytyki tradycjonalistów, przerażonych upowszechnieniem zachodnich zwyczajów, Halloween ma się coraz lepiej, a chcąc, czy nie chcąc Polacy otwierają swoje drzwi na hasło „cukierek albo psikus”. Jak to właściwie się stało? Wszystko, co związane ze śmiercią niesie ze sobą smutek i niepewność. Brak jednoznacznej odpowiedzi na to, co dzieje się po odejściu z tego świata męczy wszystkich – zwłaszcza dzieci, dla których temat przemijania jest czymś abstrakcyjnym i przerażającym. Od tysięcy lat człowiek materializuje swoje lęki w wytworach wyobraźni – opowiada o strasznych stworzeniach wstających zza grobu, tworzy postaci takie jak duchy, wampiry, nieśmiertelne czarownice, zombie i wiele innych, które reprezentują świat pośmiertny. Nie są już tak nieznane – wiadomo, jak wyglądają, jakie mają zwyczaje, czego można się po nich spodziewać.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jaki sposób dzieci oswajają się z tematyką śmierci?
  • Od jakiego wieku dziecko rozumie, czym jest śmierć?
  • Dlaczego dzieci obwiniają się o śmierć najbliższych?
  • Jak pomóc dziecku w przeżywaniu straty po śmierci kogoś bliskiego?

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 26 października 2023

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy