Utrwalanie [r] i [s, z, c]. Rymowanka. Karta dla uczniów klas 1–3 szkoły podstawowej. Tekst można wykorzystać do utrwalania [r] dla ucznia, który nie ma problemu z artykulacją [s, z, c, dz], lub do utrwalania [s, z, c] dla ucznia, który nie ma problemu z artykulacją [r]. W ćwiczeniu nie występują głoski [sz, ż, cz, dż].
Utrwalanie prawidłowej artykulacji [r]. Karta pracy dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych (i gimnazjum). Zadaniem ucznia jest odczytanie zdań z prawidłową artykulacją [r], odnalezienie ukrytych na pograniczu wyrazów nazw zwierząt, a następnie uzupełnienie kolejnych zdań odnalezionymi wyrazami i poprawne ich odczytanie.
Utrwalanie [r] w wyrazach i w zdaniach. Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych i gimnazjum. Ćwiczenie mogą wykonywać uczniowie, którzy wymawiają prawidłowo wszystkie pozostałe głoski i nie mają kłopotu z artykulacją ćwiczonej głoski, gdy w tekście występują „głoski konkurencyjne” - „l” lub „j”. Zadaniem ucznia jest uzupełnienie zdań czasownikami.
Utrwalanie [r] w nagłosie. Dziecko czyta lub, jeśli jeszcze tego nie potrafi, powtarza za logopedą rymowankę. Po każdym powtórzeniu koloruje jedną rybkę w akwarium. Po pokolorowaniu wszystkich rybek dziecko liczy je, uzupełnia zdanie pod rysunkiem odpowiednią liczbą i czyta lub powtarza to zdanie, zwracając uwagę na poprawną artykulację [r]. Karta pracy dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.
Wyrazy w zdaniach zawierają głoskę [r] w nagłosie, w ćwiczeniu nie występuje [l]. Jest to materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji [r]. Karta dla uczniów klas 7-8.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.