Pe ł nienie funkcji wychowawcy przez nauczyciela wspomagaj ą cego to bardzo dobry pomys ł , szczególnie w klasie integracyjnej. Jest to rozwiązanie korzystne dla uczniów, rodziców i nauczyciela wspomagającego. Jaki powinien być nauczyciel wspomagający, aby jego współpraca z uczniem, rodzicami i innymi nauczycielami dobrze się układała?
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Wybranym grupom uczniów mina zobowiązana jest zapewnić przewóz do szkoły, należą do nich w szczególności dzieci z niepełnosprawnością. Rodzice często nie są zadowoleni z godzin, w których uch dziecko jest odbierane z domu i odwożone po lekcjach. Sprawdź, czy istnieje podstawa do wystąpienia z żądaniem, by taki przewóz odbywał się w wyznaczonych przez nich godzinach.
Dowiedz się, czy w czasie prowadzenia zajęć na odległość nauczyciele powinni oceniać uczniów z niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół specjalnych.
Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się do składu oddziałów ogólnodostępnych, a ponadto określają liczebność oddziału jedynie w odniesieniu do klas I-III szkoły podstawowej. Jak określić dopuszczalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w klasach ogólnodostępnych na drugim i trzecim etapie edukacyjnym?
Umożliwienie uczniom z niepełnosprawnością kontynuowania nauki w liceum ogólnokształcącym często budzi wątpliwości. Sprawdź czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może wziąć udział w rekrutacji do liceum ogólnokształcącego.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może być zwolniony z obowiązku uczenia się drugiego języka obcego nowożytnego. W takim przypadku powinien uczęszczać na zajęcia z techniki. Zdarza się jednak, że zarówno uczeń, jak i jego rodzice nie są zadowoleni z tego rozwiązania. Sprawdź, czy technikę można w tej sytuacji zastąpić innymi zajęciami.
Realizując kształcenie specjalne na rzecz dziecka, ucznia, nie nie uwzględniać w planowaniu i realizowania działań wspierających rodziców dziecka, ucznia. Nadal nie docenia się w planowaniu działań wsparcia dla ucznia ogromnego doświadczenia, wiedzy na temat funkcjonowania swojego dziecka, jakie posiadają rodzice. Choć często współpraca taka jest niezwykle trudna, a czasem wydaje się wręcz niemożliwa, to należy dołożyć wszelkich starań i poszukiwać możliwych sposobów na nawiązanie, jeśli nie pozytywnej, to choć poprawnej relacji z rodzicami dziecka, ucznia. Dowiedz się, jak pozyskać w rodzicach sprzymierzeńców.
Opiekunowi ucznia niepełnosprawnego nie wydaje się legitymacji, lecz zaświadczenie. Zaświadczenie jest dokumentem poświadczającym prawo jednego z rodziców lub opiekuna ucznia dotkniętego inwalidztwem lub niepełnosprawnością do korzystania z ulgi przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego na podstawie biletów jednorazowych. Zaświadczenie powinna wydać szkoła do której uczęszcza uczeń – sprawdź, na jakim wzorze i na podstawie jakich dokumentów je wystawić.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenia do kształcenia specjalnego ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Na rok szkolny 2019/2020 przewidziano pomoc dla uczniów w formie dofinansowania do podręczników i materiałów edukacyjnych. W projekcie rozporządzenia planowanych jest kilka zmian w stosunku do roku poprzedniego – sprawdzamy, czego dotyczą zmiany.
W przepisach nie ma terminu „nauczyciel wspomagający” – jest to potocznie stosowany termin na określenie stanowiska nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów niepełnosprawnych. W prawie oświatowym, w zależności od rodzaju szkoły stosuje się sformułowanie dotyczące dodatkowego zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego/współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć określonych w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy o systemie oświaty. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.