nowoczesne technologie

  Uczniowie z niepełnosprawnościami a nowe technologie informacyjne. Jak wspierać uczniów w wykorzystaniu urządzeń cyfrowych?

Uczniowie z niepełnosprawnościami a nowe technologie informacyjne. Jak wspierać uczniów w wykorzystaniu urządzeń cyfrowych?

Uczniowie z niepełnosprawnościami to bardzo różnorodna grupa. Wśród nich znajdują się dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami natury fizycznej, wadami słuchu i wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami neurorozwojowymi. Wielu z nich napotyka bariery w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, które ich rówieśnicy uważają za zupełnie intuicyjne. Wspieranie uczniów z niepełnosprawnościami w korzystaniu z TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) wymaga nie tylko wiedzy o dostępnych narzędziach, ale również umiejętności dostosowania ich do indywidualnych potrzeb i możliwości. W jaki sposób wesprzeć uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w pracy z użyciem e-narzędzi? Jakie aplikacje i programy wybierać, aby wspierać rozwój tak istotnych współcześnie kompetencji cyfrowych?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie bariery napotykają uczniowie z niepełnosprawnościami podczas korzystania z popularnych e-narzędzi edukacyjnych?
  • Dlaczego niektóre technologie informacyjne, choć atrakcyjne dla większości uczniów, mogą pogłębiać izolację dzieci z niepełnosprawnościami?
  • Jak nauczyciel może sprawdzić, czy wybrane narzędzie cyfrowe jest dostępne dla uczniów z różnymi niepełnosprawnościami?
  • Jak wspierać ucznia z niepełnosprawnością w bezpiecznym, samodzielnym i świadomym wykorzystywaniu zasobów cyfrowych?
Sprawdź inne serwisy