asystent rodziny

  Współpraca szkoły z asystentem rodziny – co o pracy asystenta rodziny powinni wiedzieć nauczyciele?

Współpraca szkoły z asystentem rodziny – co o pracy asystenta rodziny powinni wiedzieć nauczyciele?

Jednym z zadań systemu oświaty jest wspomaganie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny. W codziennej praktyce nauczyciele, pedagodzy i psychologowie szkolni stykają się z sytuacjami, które wykraczają poza ramy dydaktyczne – dotyczą one zaniedbań, problemów opiekuńczo-wychowawczych, kryzysów psychicznych, uzależnień, przemocy czy skrajnego ubóstwa. W takich przypadkach skuteczne wsparcie ucznia nie jest możliwe bez współpracy ze służbami społecznymi, w tym z asystentem rodziny. Asystent rodziny to specjalista, którego rola bywa w szkole nie do końca rozumiana – niekiedy mylona z kuratorem sądowym, a czasem traktowana jako zewnętrzne wsparcie z pominięciem rodziców. Tymczasem to właśnie w bezpośredniej współpracy między szkołą a asystentem, przy zaangażowaniu rodziny, tkwi potencjał realnej poprawy sytuacji dziecka. W artykule wyjaśniono, kim jest asystent rodziny, jakie ma kompetencje oraz jak wygląda jego współpraca z przedstawicielami oświaty.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kim jest asystent rodziny i które przepisy regulują jego działanie?
  • Na czym polega różnica między asystentem rodziny a kuratorem sądowym lub pracownikiem socjalnym?
  • Kiedy i na jakiej podstawie rodzina może zostać objęta wsparciem asystenta?
  • Jakie zadania realizuje asystent rodziny ?
  • Jak wygląda prawidłowa współpraca szkoły z asystentem rodziny?
  • Czego szkoła może oczekiwać od asystenta rodziny, a czego nie powinna wymagać?
Sprawdź inne serwisy