Karta Nauczyciela: Doradca zawodowy wliczany do liczny etatów nauczycieli specjalistów w szkołach

Dodano: 21 sierpnia 2025
  Doradca zawodowy w etatach specjalistów w szkole

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela przewiduje istotną zmianę w zakresie zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach. Od 1 września 2025 r. do katalogu tych specjalistów mają zostać włączeni doradcy zawodowi. Oznacza to, że ich godziny pracy – z pewnymi wyjątkami – będą uwzględniane przy obliczaniu łącznej liczby etatów specjalistów w szkole. Zmiana ma ułatwić spełnienie minimalnego limitu zatrudniania specjalistów, ale również wpłynąć na poprawę jakości pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkołach.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak Karta Nauczyciela zmienia status doradców zawodowych?
  • Które godziny pracy doradcy zawodowego będą uwzględniane w liczbie etatów nauczycieli specjalistów, a które zostaną wyłączone?
  • Czy wszystkie szkoły mają obowiązek zatrudniania doradcy zawodowego od 1 września 2025 r.?
  • Czy włączenie doradcy zawodowego do zespołu specjalistów może poprawić wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów?

Doradca zawodowy jako nauczyciel uwzględniony w liczbie etatów specjalistów w szkole

Zgodnie z art. 1 pkt 12 ustawy z 5 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw zmieniony został art. 42d Karty Nauczyciela, rozszerzając katalog nauczycieli specjalistów zatrudnianych w przedszkolach (z wyłączeniem przedszkoli specjalnych) oraz szkołach ogólnodostępnych, w tym szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne, o doradców zawodowych. Dotąd ich obecność w szkole, mimo obowiązku realizacji doradztwa zawodowego, nie wynikała z przepisów dotyczących minimalnego zatrudnienia specjalistów.

Wprowadzone zmiany odpowiadają rzeczywistej praktyce, w której doradcy zawodowi wykonują działania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ich zadania – opisane w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. – obejmują m.in. prowadzenie zajęć z uczniami, wspieranie nauczycieli i współpracę zespołową. Do tej pory ich zatrudnienie było jednak fakultatywne i silnie uzależnione od decyzji dyrektora szkoły oraz możliwości organizacyjnych i finansowych placówki.

Od 1 września 2025 r. nowy sposób obliczania etatu doradcy zawodowego

Włączenie doradców zawodowych do katalogu specjalistów nie jest równoznaczne z bezpośrednim przeliczeniem wszystkich realizowanych przez nich godzin na etaty specjalistyczne.

Nowe przepisy przewidują ważny wyjątek – z etatowego rozliczenia wyłączone są godziny zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe. Chodzi tu o minimalny wymiar zajęć realizowanych w ramach podstawy programowej – tj. 10 godzin w klasach VII–VIII szkoły podstawowej oraz 10 godzin w cyklu kształcenia w szkołach ponadpodstawowych.

Zgodnie z nową etat doradcy zawodowego wliczany do limitów jest obliczany na podstawie ilorazu, w którym:
  • dzielną jest suma godzin zajęć realizowanych w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru pracy doradcy zawodowego oraz przydzielonych mu godzin ponadwymiarowych, z wyłączeniem zajęć wynikających z art. 109 ust. 1 pkt 7 Prawo oświatowe,
  • dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin pracy określony dla nauczyciela doradcy zawodowego zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b Karty Nauczyciela.

Zatem nie wszystkie godziny pracy doradcy zawodowego będą „liczyły się” do puli etatów specjalistycznych, co ma istotne znaczenie zarówno przy planowaniu zatrudnienia, jak i przy rozliczaniu wymaganej liczby etatów w danej placówce w stosunku do liczby uczniów.

Innymi słowy, jeżeli doradca zawodowy został zatrudniony w wymiarze równym wymiarowi zajęć doradztwa zawodowego z tzw. dziesiątek, to godziny nie te nie będą zaliczone do wymaganej liczby etatów specjalistów. 

Obowiązek zatrudnienia nauczycieli specjalistów a zatrudnienie doradcy zawodowego 

Nowelizacja nie nakłada bezpośredniego obowiązku zatrudnienia doradcy zawodowego, ale umożliwia uwzględnienie go w etatach nauczycieli specjalistów. Decyzja o powołaniu takiego stanowiska pozostaje w gestii dyrektora szkoły, który powinien kierować się analizą potrzeb uczniów oraz ich rodziców, a także sytuacją na rynku pracy i wymogami systemu edukacji.

Taka zmiana może w praktyce wpłynąć na zwiększenie dostępności doradztwa zawodowego – szczególnie w kontekście indywidualnego wsparcia ucznia w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Dotychczasowe rozwiązania, które pozwalały realizować zadania doradcy zawodowego np. przez wychowawcę czy pedagoga, nie zawsze gwarantowały dostęp do specjalistycznej pomocy.

Włączenie doradcy zawodowego do grona specjalistów może również przełożyć się na lepszą integrację i koordynację działań zespołu udzielającego pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w tym pedagogów, psychologów, terapeutów pedagogicznych czy logopedów. W efekcie uczniowie zyskają spójne i zindywidualizowane wsparcie, uwzględniające zarówno ich potrzeby rozwojowe, jak i wyzwania stojące przed nimi przy planowaniu dalszej edukacji.
Źródło:

Ustawa z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw  (podpisana przez prezydenta, skierowana do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw).

Marta Wysocka 

Tematyka

Sprawdź inne serwisy