200 pytań dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego

Dodano: 26 maja 2022
Dokument archiwalny
Pytania na nauczyciela kontraktowego

W niektórych szkołach i placówkach już rozpoczęły się rozmowy kwalifikacyjne nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczyciele muszą przygotować się na pytania, które nie tylko zweryfikują wiedzę teoretyczną, ale pozwolą dowiedzieć się, jak nauczyciel radzi sobie w różnych sytuacjach, jakie metody pracy preferuje i jak ocenia własną pracę. Poznaj 200 przykładowych pytań

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie pytania najczęściej zadawane są podczas rozmowy na stopień nauczyciela kontraktowego
  • Do jakich kwestii w swoich pytaniach może nawiązywać komisja

Przeczytaj również:

Znajomość przepisów prawa oświatowego i przepisów wewnątrzszkolnych

1.

Jakie akty prawne regulują kluczowe sprawy związane z funkcjonowaniem systemu oświaty?

2.

Proszę wymienić dokumenty regulujące pracę szkoły/przedszkola/placówki, w kolejności od najważniejszych do mniej ważnych aktów prawnych.

3.

Proszę wymienić najważniejsze dokumenty wewnętrzne szkoły/przedszkola/placówki.

4.

Proszę wymienić przepisy regulujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole/przedszkolu/placówce.

5.

Proszę wskazać najważniejsze akty prawne, które Pana/i zdaniem powinien znać każdy nauczycie. Proszę uzasadnić swój wybór.

6.

Proszę przedstawić procedurę ustalania oceny z zachowania w szkole.

7.

Który akt prawny określa kompetencje rady pedagogicznej?

8.

Proszę wymienić kompetencje rady pedagogicznej w szkole/przedszkolu.

9.

Jakie dokumenty opracowuje rada pedagogiczna w szkole/przedszkolu?

10.

Czy brał/a Pan/i udział w opracowaniu jakichś aktów prawa wewnętrznego w szkole/przedszkolu/placówce? Proszę wskazać których?

11.

W jaki sposób w codziennej pracy wykorzystuje Pan/i dokumenty wewnątrzszkolne?

12.

Znajomość których dokumentów wewnątrzszkolnych jest niezbędna do opracowania planu pracy wychowawcy klasy?

13.

Którzy pracownicy szkoły/przedszkola/placówki mogą wspomóc pracę wychowawcy klasy i w jaki sposób?

14.

Jakie przepisy stanowią podstawę prawną oceniania w szkole?

15.

Jakie regulacje zawiera statut szkoły/przedszkola/placówki?

16.

Który dokument określa prawa i obowiązki uczniów?

17.

Proszę wyjaśnić różnice między indywidualizacją nauczania, nauczaniem indywidualnym i indywidualnym tokiem nauczania.

18.

W którym akcie prawnym określone są regulacje dotyczące nawiązania stosunku pracy i wynagradzania nauczycieli?

19.

W którym akcie prawnym określone są zasady oceniania uczniów?

20.

W którym akcie prawnym określone zostały wymagania, które musi spełniać nauczyciel ubiegający się o kolejny stopień awansu zawodowego?

21.

Proszę przedstawić ścieżkę awansu zawodowego nauczyciela.

22.

Kto powołuje komisję dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego?

23.

Z których aktów prawnych i dokumentów korzystał Pan/i opracowując swój plan rozwoju zawodowego?

24.

Jakie kompetencje posiada dyrektor szkoły/przedszkola/placówki?

25.

Kto powołuje radę rodziców w szkole/przedszkolu?

26.

Kto jest organem prowadzącym dla szkoły/przedszkola/placówki, w której jest Pan/i zatrudniony/a?

27.

Kto jest kuratorem oświaty w naszym województwie?

28.

Proszę wymienić kompetencje samorządu uczniowskiego w szkole.

29.

Które akty prawne określają status nauczyciela w szkole?

30.

Kto może wystąpić z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela?

31.

Jaka jest podstawa prawna nawiązania stosunku pracy z nauczycielem stażystą?

32.

Jak zmienia się sytuacja nauczyciela po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego?

33.

Proszę wymienić organy szkoły.

34.

Czy istnieją przepisy regulujące relacje nauczyciela z uczniami?

35.

W którym akcie prawnym określone są obowiązki nauczyciela w razie wypadku w szkole?

36.

Jakie są obowiązki nauczyciela podczas dyżuru na przerwach międzylekcyjnych?

37.

Proszę wskazać różnicę między wycieczką klasową a wyjściem klasowym.

38.

Znajomością których przepisów musi wykazywać się nauczyciel organizujący wycieczkę szkolną?

39.

Jaka jest minimalna liczba opiekunów na wycieczce szkolnej?

40.

Kto może pełnić funkcję kierownika wycieczki szkolnej?

41.

Czy rodzice/opiekunowie uczniów mogą pełnić funkcję opiekunów na wycieczce szkolnej?

42.

Jakie czynności powinien podjąć opiekun, jeżeli podczas wycieczki dojdzie do wypadku?

43.

Kiedy zaczyna i kiedy kończy się rok szkolny?

44.

Ile godzin wynosi tygodniowy wymiar czasu pracy nauczyciela zatrudnionego w szkole/przedszkolu/placówce?

45.

Czym różni się tygodniowy wymiar czasu pracy od tygodniowego wymiaru zajęć nauczyciela?

46.

Jak nazywa się obecnie urzędujący minister edukacji narodowej?

47.

Jakich zasad ochrony danych osobowych musi przestrzegać nauczyciel?

Umiejętność prowadzenia zajęć, realizacja zadań statutowych szkoły

48.

Jakie dokumenty Pana/i zdaniem ułatwiają planowanie pracy dydaktycznej i pracy wychowawczej?

49.

Jakie aspekty są Pana/i zdaniem najważniejsze podczas planowania pracy wychowawczej?

50.

Czy przeprowadza  Pan/i analizę podejmowanych  działań wychowawczych? W jaki sposób?

51.

Z jakich dokumentów składa się dokumentacja pracy wychowawcy/specjalisty?

52.

Jakie środki dydaktyczne Pan/i preferuje i dlaczego?

53.

Jakie metody pracy Pan/i preferuje i dlaczego?

54.

Proszę wymienić Pana/i najważniejsze sukcesy w pracy dydaktycznej.

55.

Proszę wymienić Pana/i najważniejsze sukcesy w pracy wychowawczej.

56.

Jakie metody służące utrzymaniu dyscypliny podczas zajęć Pan/i preferuje?

57.

Czy opracowuje Pan/i plany wynikowe?

58.

Proszę opisać stosowany przez Pana/Panią proces diagnozowania efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej?

59.

W jaki sposób wykorzystuje Pan/i wnioski z pracy własnej do podnoszenia efektywności działań?

60.

W jaki sposób weryfikuje Pan/i skuteczność pracy dydaktycznej?

61.

W jaki sposób weryfikuje Pan/i skuteczność pracy wychowawczej?

62.

W jaki sposób (formie) Pana/i uczniowie i ich rodzice zostali poinformowani o przedmiotowym systemie oceniania?

63.

Czy podejmuje Pan/i działania ukierunkowane na doskonalenie przedmiotowego systemu oceniania?

64.

Za jakie osiągnięcia Pana/i uczniowie mogą otrzymać ocenę niedostateczną?

65.

Proszę wyjaśnić, jakimi zasadami kieruje się Pan/i oceniając uczniów.

66.

Proszę opisać konsekwencje otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na koniec semestru.

67.

Proszę opisać konsekwencje otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na koniec roku szkolnego.

68.

Na co zwracał/a Pan/i uwagę wybierając program nauczania?

69.

Jak ocenia Pan/Pani wybrany przez siebie program nauczania?

70.

Jaka jest różnica między celami ogólnymi a celami operacyjnymi?

71.

Jakie zna Pan/Pani współczesne trendy pedagogiczne? 

72.

Proszę wymienić trzy stosowane przez Pana/Panią metody aktywizujące.

73.

Proszę wymienić dwie metody aktywne, które stosuje Pan/i w swojej pracy.

74.

Czy stosowanie metod aktywizujących wspomaga proces dydaktyczny? Dlaczego?

75.

Czy stosuje Pan/i metody stymulowania wyobraźni i myślenia twórczego?

76.

Czym różni się scenariusz lekcji od konspektu lekcji?

77.

Na czym polega monitorowanie realizacji podstawy programowej?

78.

Jakie zasady stosuje Pan/i dzieląc klasę na zespoły?

79.

Które działanie przewidziane w planie rozwoju zawodowego sprawiło Panu/i największy problem i dlaczego?

80.

Którego działania przewidzianego w planie rozwoju zawodowego Pan/i nie zrealizował/a i dlaczego?

81.

W jaki sposób koordynuje Pan/i współpracę nauczycieli, rodziców i specjalistów pracujących  w szkole?

82.

Proszę wymienić do najmniej dwa cele programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w Pana/i szkole.

83.

Jakie działania podejmował Pan/i w ramach realizacji programu wychowawczego szkoły.

84.

Co to jest projekt edukacyjny?

85.

Co to jest innowacja pedagogiczna?

86.

Czym podstawa programowa różni się od programu nauczania.

87.

W jaki sposób monitoruje Pan/i osiągnięcia edukacyjne uczniów?

88.

Do osiągnięcia których celów zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły dążył/a Pan/i w swojej pracy w okresie stażu?

89.

W jaki sposób przygotowywał/a się Pan/i do lekcji/zajęć, które miał obserwować dyrektor lub opiekun stażu?

90.

W jaki sposób przygotowywał/a się Pan/i do obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela?

Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów, indywidualizacja nauczania

91.

W jaki sposób wypełnia Pan/i obowiązek dostosowywania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów?

92.

W jaki sposób wypełnia Pan/i obowiązek indywidualizowania pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych? 

93.

Z jakich źródeł pozyskuje Pan/i informację o potrzebach uczniów?

94.

W jaki sposób motywuje Pan/i uczniów do pracy?

95.

Proszę wskazać, na co zwraca Pan/i uwagę planując pracę z uczniem zdolnym.

96.

Proszę wskazać, na co zwraca Pan/i uwagę planując pracę z uczniem mającym trudności w nauce.

97.

Jakie zasady pracy z uczniami o dużym poziomie zróżnicowania intelektualnego stosuje Pan/i w swojej pracy?

98.

Jakie metody i formy pracy Pana/i zdaniem najlepiej sprawdzają się w pracy z uczniem z dysleksją/dysortografią/dyskalkulią?

99.

W jaki sposób rozpoznaje Pan/i indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów?

100.

Czy w okresie stażu prowadził/a Pan/i zajęcia pozalekcyjne? Jeśli tak – jakie, jeśli nie – jakie chciałby/ałaby Pan/i prowadzić w przyszłości?

101.

Jakie wynieśli uczniowie uczestniczący w prowadzonych przez Pana/ią zajęciach pozalekcyjnych?

                       Wiedza i umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki

102.

Proszę wskazać, w jaki sposób w okresie stażu pogłębiał/a Pan/i swoją wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki?

103.

Jakie książki o tematyce psychologicznej i pedagogicznej czytał/a Pan/i w okresie stażu?

104.

Proszę wymienić po jednym sukcesie i jednej porażce w pracy wychowawczej podczas trwania stażu.

105.

Proszę wymienić po jednym sukcesie i jednej porażce we współpracy z rodzicami podczas trwania stażu.

106.

Proszę podać przykład problemu, z jakim we współpracy z rodzicami może spotkać się nauczyciel i zaproponować jego rozwiązanie.

107.

Z jakim najtrudniejszym problemem wychowawczym spotkał/a się Pan/i podczas stażu? Proszę wyjaśnić, w jaki sposób problem został rozwiązany.

108.

W jakich sytuacjach pros Pan/i o pomoc pedagoga/psychologa szkolnego?

109.

Czy w okresie stażu korzystał/a Pan/i ze wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej?

110.

W jaki sposób zachęca Pan/i rodziców do współpracy ze szkołą?

111.

O jakich problemach wychowawczych nauczyciel powinien zawiadamiać dyrektora szkoły?

112.

Proszę wymienić i omówić przykładowe zalecenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, które stosował/a Pan/i w okresie stażu.

113.

Jakie czynności podejmuje Pan/i po otrzymaniu opinii lub orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej?

114.

Jakie strony internetowe stanowią dla Pana/i najważniejsze źródło wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki?

115.

Jakie czynności powinien podjąć nauczyciel podejrzewający, że uczeń jest ofiarą przemocy w rodzinie?

116.

Jakie czynności powinien podjąć nauczyciel podejrzewający, że uczeń jest ofiarą przemocy rówieśniczej?

117.

Jakie są podstawowe symptomy zaniedbywania dziecka przez rodziców?

118.

Proszę wymienić, po czym można rozpoznać, że uczeń jest pod wpływem narkotyków?

119.

Jak powinien postąpić nauczyciel podejrzewający, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub narkotyków?

120.

W jaki sposób reaguje Pan/i na przemoc wśród uczniów?

121.

Proszę opisać, jak przygotowuje się Pan/i do spotkań z rodzicami (wywiadówki).

122.

Proszę opisać, jak przygotowuje się Pan/i do indywidualnych spotkań z rodzicami.

123.

Czy dokonał/a Pan/i diagnozy struktury klasy, której jest Pan/i wychowawcą?

124.

Czy dokonał/a Pan/i diagnozy środowiska uczniów klasy, której jest Pan/i wychowawcą?

125.

Proszę opisać, w jaki sposób wychowawca może przygotować klasę na dołączenie nowego ucznia?

126.

Proszę opisać, w jaki sposób wychowawca może wesprzeć nowego ucznia w procesie adaptacji i integracji z klasą.

127.

Jakie zna Pan/i role grupowe, w które najczęściej wcielają się uczniowie uczęszczający do tej samej klasy?

128.

Proszę wymieć, co we współpracy z rodzicami stanowi dla Pana/i największą trudność?

129.

Proszę opisać proces diagnozy problemu wychowawczego w klasie.

130.

W jaki sposób nauczyciel może zapobiegać wypaleniu zawodowemu?

131.

W jaki sposób nauczyciel może radzić sobie ze stresem?

            

Wykorzystanie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach doskonalenia zawodowego

132.

W jakich formach doskonalenia zawodowego korzystał/a Pan/i w okresie stażu?

133.

Proszę opisać na czym w Pana/i przypadku polega samokształcenie.

134.

Udział w którym szkoleniu w okresie stażu uważa Pan/i za najbardziej przydatny?

135.

Czy w ramach doskonalenia zawodowego uczestniczył/a Pan/i w inicjatywach poświęconych tematyce współpracy z rodzicami?

136.

Jakie szkolenie mógłby/mogłaby/mógłby Pan przeprowadzić dla nauczycieli pracujących w Pana/i szkole?

137.

Proszę podać przykład wykorzystania w pracy wiedzy lub umiejętności zdobytych w związku z doskonaleniem zawodowym?

138.

Jakie formy doskonalenia zawodowego jest Pana/i zdaniem najbardziej skuteczne?

139.

Czy chętnie uczestniczy Pan/i w szkoleniach dla nauczycieli?

140.

Na czym polega doskonalenie zawodowe zgodne z potrzebami szkoły?

141.

W odpowiedzi na które potrzeby szkoły podejmował/a Pan/i czynności związane z doskonaleniem zawodowym? 

142.

Czy okresie stażu doskonalił/a Pan/i umiejętności związane z dydaktyką nauczanego przedmiotu?

143.

Jakie cechy nauczyciela pomagają mu budować autorytet?

144.

Jakie cechy nauczyciela utrudniają budowanie autorytetu?

145.

Jakie uczucia towarzyszyły Pani/u po pierwszym spotkaniu z rodzicami uczniów.

 Korzystanie z narzędzi multimedialnych i informatycznych

146.

Czy okresie stażu, poszerzył/a Pan/i wiedzę i umiejętności w związane ze stosowaniem technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych?

147.

Proszę podać przykłady wykorzystania narzędzi multimedialnych w pracy nauczyciela?

148.

Czy Pana/i zdaniem media społecznościowe mogą wpływać na pracę nauczyciela?

149.

Z jakich zasobów internetu korzysta Pan/i najczęściej wpracy dydaktycznej i wychowawczej?

150.

Proszę zaproponować, w jaki sposób można wykorzystać internet w celu rozwiązywania problemów związanych z interpretacją przepisów prawa oświatowego?

151.

Czy uczy Pan/i uczniów bezpiecznego korzystania z Internetu?

152.

Czy korzysta Pani z programów komputerowych dedykowanych nauczycielom? Jeśli tak, proszę je wymienić, jeśli nie – proszę uzasadnić dlaczego.

153.

Proszę ocenić czy w wystarczającym stopniu wykorzystuje Pan/i w pracy komputer i Internet. 

154.

Czy prowadzi Pan/i zajęcia z wykorzystaniem komputera lub innych urządzeń?

155.

Jakie zagrożenia wynikają z upowszechnienia Internetu?

Ocena pracy własnej

156.

W jaki sposób analizuje Pan/i swoje działania jako nauczyciela przedmiotu/specjalisty?

157.

W jaki sposób analizuje Pan/i swoje działania jako wychowawcy klasy?

158.

Czy i w jaki sposób pozyskuje Pan/i informacje zwrotne na temat swojej pracy od uczniów i rodziców?

159.

W jaki sposób dokonuje Pan/i samooceny swojej pracy?

160.

Jak ocenia Pan/i swój rozwój zawodowy po okresie stażu?

161.

Jakie metody pracy poznał/a Pan/i dzięki obserwowaniu zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli?

162.

Jakie dodatkowe umiejętności/kompetencje zdobył/a Pan/i w okresie stażu na nauczyciela kontraktowego?

163.

Proszę ocenić, jakie umiejętności jeszcze wymagają doskonalenia?

164.

Co w pracy z uczniami było dla Pani/a najtrudniejsze?

165.

Jaka jest różnica między konspektem a scenariuszem lekcji?

166.

Proszę wymienić stałe elementy lekcji.

167.

Z jakich elementów składa się scenariusz lekcji?

168.

Z jakich elementów składa się konspekt lekcji?

169.

Co było Pana/i zdaniem największą porażką w okresie stażu?

170.

Co było Pana/i zdaniem największym sukcesem w okresie stażu?

171.

O czym Pana/i zdaniem powinna wiedzieć każda osoba rozpoczynająca pracę w zawodzie nauczyciela?

172.

Co zmieni Pan/Pani w sposobie prowadzenia lekcji/zajęć po otrzymaniu stopnia nauczyciela kontraktowego?

173.

Proszę wyjaśnić, w jaki sposób obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli wpłynęły na Pana/i pracę.

Znajomość środowiska uczniów i środowiska lokalnego

174.

Proszę dokonać krótkiej charakterystyki otoczenia, w którym funkcjonuje szkoła/przedszkole/placówka

175.

Jakie współczesne problemy społeczne występują najczęściej w środowisku lokalnym Pani/a uczniów?

176.

Jakie współczesne problemy cywilizacyjne Pana/i zdaniem najczęściej można dostrzec w środowisku lokalnym dzieci i młodzieży, z którą Pan/i pracuje?

177.

Z jakimi instytucjami zewnętrznymi wobec szkoły/przedszkola/placówki Pan/i współpracuje? Na czym polega ta współpraca?

178.

Jakie korzyści osiąga szkoła/przedszkole/placówka dzięki podejmowanej przez Pana/ią współpracy z instytucjami zewnętrznymi wobec szkoły/przedszkola/placówki?

179.

Proszę podać efekty współpracy ze środowiskiem lokalnym.

180.

Czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób dokonuje Pan/i diagnozy problemów środowiska lokalnego?

181.

Jakie działania podejmowane w okresie stażu przyniosły największą korzyść uczniom, szkole/przedszkolu/placówce lub środowisku lokalnemu? Proszę wymienić i omówić te korzyści.

182.

Czy na początku roku szkolnego poznawał/a Pan/i środowisko uczniów?

183.

Czy udziela Pan/i pomocy rodzinie ucznia? W jaki sposób?

184.

Czy w swojej codziennej pracy uwzględnia Pan/i sytuację rodzinną ucznia? W jaki sposób?

185.

Proszę dokonać oceny, jakie znaczenie ma organizowanie dla uczniów zajęć pozalekcyjnych.

186.

Proszę dokonać oceny, jakie znaczenie ma organizowanie dla uczniów imprez, uroczystości klasowych i szkolnych.

187.

Proszę opisać, w jaki sposób przeprowadził/a Pan/i diagnozę sytuacji wychowawczej w klasie?

188.

Jakie możliwości ma szkoła/przedszkole w odniesieniu udzielania pomocy dzieciom i młodzieży znajdującym w trudnej sytuacji materialnej?

189.

Jakie działania podejmował/a Pan/i w celu zintegrowania zespołu klasowego? Czy były one skuteczne?

190.

Proszę opisać problem wychowawczy, który udało się Pani/u rozwiązać we współpracy z innymi nauczycielami zatrudnionymi w szkole/przedszkolu/placówce.

191.

Jakie zjawiska Pana/i zdaniem należy uznawać za trudności wychowawcze?

192.

Proszę przedstawić przykładową trudną sytuację wychowawczą i proponowany sposób jej rozwiązania.

193.

Jakie metody rozwiązania konfliktów między uczniami uważa Pan/i za najbardziej skuteczne i dlaczego?

194.

Jakie metody wychowawcze w pracy uczniami stosuje Pan/i najchętniej i dlaczego?

195.

Jakie działania sprzyjają kształceniu u uczniów umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach?

196.

W jaki sposób nauczyciel może motywować uczniów do aktywności społecznej i działań na rzecz środowiska lokalnego?

197.

W jaki sposób i z wykorzystaniem jakich metod dbał/a Pan/i o dobre imię szkoły/przedszkola/placówki?

198.

Jakie działania podejmował/a Pan/i w celu promowania szkoły/przedszkola/placówki w środowisku lokalnym?

199.

Proszę opisać, w jaki sposób współpracował/a Pan/i z rodzicami uczniów, w tym także rodzicami uczniów z Ukrainy.

200.

Jakie czynniki wpływają na dobrą współpracę z rodzicami i opiekunami uczniów z Ukrainy?

Tematyka

Sprawdź inne serwisy