Program edukacji ekologicznej to szczególna forma zajęć, szczególnie w szkole podstawowej. Tu nie ma miejsca na nudę, na suche omawianie zasad ochrony środowiska i pokazywanie ponurych statystyk. To lekcje, na których dziecko powinno nauczyć się, jak dokonywać świadomych wyborów w codziennym życiu.
Edukacja ekologiczna prowadzona od najmłodszych lat, może odcisnąć trwały ślad. Jeśli podczas edukacji ekologicznej dziecko pozna autentyczne postawy ekologiczne, a nawet samo będzie mogło je kultywować, jeśli jego proekologiczne wybory zostaną doceniane przez rodziców i nauczycieli, to w naturalny sposób będzie rozwijało swoją własną wewnętrzną motywację do życia w sposób przyjazny planecie.
… tym na starość trąci. Dzieci, które od najmłodszych lat uczestniczyły w edukacji ekologicznej, która wzbudza ich ciekawość, motywuje do działania, a nawet pobudzała zmysły, jako dorośli będą wybierać styl życia i sposób współdziałania w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym, społecznym i kulturowym.
Rozwój aktywności ekologicznej dziecka uczęszczającego do szkoły podstawowej powinien być uwarunkowany przede wszystkim możliwością zaspokajania jego potrzeb i zainteresowań. Treści ekologiczne w sposób szczególny tą aktywność wyzwalają, pobudzając dziecko do działania, rozwijają jego osobowość. Aby osiągnąć pozytywne rezultaty w edukacji ekologicznej należy dzieciom stworzyć okazję do poznawania i przeżywania, obserwowania, oglądania, wypowiadania się oraz działania.
Wszystkie te założenia spełnia program edukacyjny– "Filtrujemy dla Bałtyku, to bardzo inspirujący i wielopoziomowy program edukacji ekologicznej, który motywuje do zmian i dokonywania świadomych wyborów przede wszystkim dzieci, ale również dorosłych
Morze Bałtyckie, tak chętnie i gromadnie odwiedzane podczas wakacji, jest poważnie zanieczyszczone. BRITA wraz z partnerem merytorycznym – Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego oraz Stacją Morską im. Prof. Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego – rozpoczyna walkę o czystszą wodę w Bałtyku.
Wszechobecny plastik to jedno z największych zagrożeń środowiska, również dla Morza Bałtyckiego. Dzięki programowi edukacyjnemu Filtrujemy dla Bałtyku, możemy nauczyć się, jak w codziennym życiu ograniczać i eliminować plastik.
Twórcy tego programu przygotowali różnorodne materiały i zabawy, które w kreatywny sposób opowiadają dzieciom o obecnej rzeczywistości.
Materiały są podzielone na dwie kategorie wiekowe: dla uczniów klas 1-3 oraz dla klas 4-8. Dla młodszych dzieci są kolorowanki, zabawy na uważność, czy zabawy kreatywne pozwalające lepiej poznać Bałtyk. Z kolei starsze dzieci mogą zmierzyć się z ciekawymi i kreatywnymi zadaniami na myślenie i przewidywanie przyszłości. Atrakcyjnym uzupełnieniem są materiały wideo, które, dopasowane do wieku, pokazują dzieciom sceny z życia fok oraz przybliżają problem zanieczyszczenia Bałtyku nadmiarem plastikowych śmieci. W materiałach dla nauczycieli znajdują się, poza rzeczami dla uczniów, gotowe scenariusze lekcji.
Materiały są podzielone na dwie kategorie wiekowe: dla uczniów klas 1-3 oraz dla klas 4-8. Dla młodszych dzieci są kolorowanki, zabawy na uważność, czy zabawy kreatywne pozwalające lepiej poznać Bałtyk. Z kolei starsze dzieci mogą zmierzyć się z ciekawymi i kreatywnymi zadaniami na myślenie i przewidywanie przyszłości. Atrakcyjnym uzupełnieniem są materiały wideo, które, dopasowane do wieku, pokazują dzieciom sceny z życia fok oraz przybliżają problem zanieczyszczenia Bałtyku nadmiarem plastikowych śmieci. W materiałach dla nauczycieli znajdują się, poza rzeczami dla uczniów, gotowe scenariusze lekcji.
Przez podwodny świat dzieci i młodzież przeprowadza foka szara o imieniu Britka, która w marcu tego roku została adoptowana przez markę BRITA. Jest ona ambasadorką akcji i podopieczną Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego w Helu. Dzięki niej dowiemy się co możemy zrobić, żeby pomóc naszemu morzu i jego mieszkańcom. Bo filtrować dla Bałtyku można na wiele różnych sposobów!