W szkołach przybywa cyfrowych narzędzi, a w internecie edukacyjnych zasobów. Czy nauczyciele są gotowi wykorzystać je do prowadzenia ciekawszych lekcji? Wielu pierwsze ważne kroki w tym aspekcie postawiło w czasie nauki zdalnej. Swoje kompetencje mogą rozwijać na bezpłatnych szkoleniach w projekcie Lekcja:Enter i zmieniać metody nauczania na bardziej zgodne z duchem czasu i dostosowane do potrzeb uczniów w erze cyfrowej.
Sprawne użycie technologii, znajomość różnych zjawisk w internecie i odporność na te szkodliwe, to już nie domena pasjonatów technologii, ale niezbędne umiejętności obywatelskie. Także w sektorze edukacji. Tym bardziej, że szkoły zyskują nowe wyposażenie, drukarki 3d, komputery, aplikacje.
Wielu nauczycieli pierwsze kroki w cyfrowym świecie postawiło w czasie nauki zdalnej. Oswoili też swoje obawy i przekonali się, że mogą z powodzeniem radzić sobie z technologiami. Te umiejętności warto szlifować i zmieniać metody prowadzenia lekcji na bardziej nowoczesne.
Dzięki temu uczniowie będą bardziej zainteresowani, aktywni na zajęciach i łatwiej będą przyswajać wiedzę. Dzisiejsze dzieci uczą się bowiem inaczej niż 20 czy nawet 10 lat temu. Kilkoma kliknięciami mogą dotrzeć do rozmaitych źródeł wiedzy i informacji w internecie (niestety także tych mało wiarygodnych).
W tych poszukiwaniach i w weryfikacji młodzi potrzebują mądrych przewodników. Rola nauczyciela zmienia się zatem. Choć nigdy nie był jedynie od „przekazywania” wiedzy, to jednak łatwiej dzieciom nawiązać relację z tym, który prowadzi ciekawsze lekcje.
„Jako katecheta w szkole chciałem „nadawać na tych samych falach” co młodzież. Warto, żeby wychowawca próbował zrozumieć ich świat, a ten składa się także z internetu i technologii” – mówi ks. Krzysztof Budzyń z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli.
Dziś szkoli i pomaga nauczycielom zdobywać cyfrowe umiejętności i dostosować zajęcia do potrzeb uczniów wychowywanych w erze cyfrowej. Jest jednym z kilkuset trenerów w projekcie Lekcja:Enter - jednej z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w kraju.
Łącznie z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez placówki doskonalenia w całej Polsce skorzystało już 45 000 nauczycieli z 5300 szkół (60% z małych miejscowości i wsi). To ważny, rozwojowy krok w oświacie.
Uczestnicy szkoleń Lekcji: Enter dowiadują się, jak korzystać z aktywizujących metod nauczania, jak odpowiedzialnie, kreatywnie i bezpiecznie korzystać z technologii, aby urozmaicić swoje lekcje i na stałe zmienić sposób ich prowadzenia.
Rozwijają umiejętności wykorzystywania cyfrowych narzędzi, e-zasobów i aplikacji. Quizy, webquesty, wirtualne muzea, aplikacje – to tylko część poruszanych zagadnień. Uczą się znajdować wiarygodne źródła informacji w sieci, aby wspierać w tym także swoich uczniów. To szczególnie ważne w czasach wzmożonej dezinformacji w sieci.
Dyrektorzy dowiadują się, jak wykorzystać dobre strony technologii w pracy szkoły i to im dedykowany jest specjalny moduł kursu.
W niezależnym badaniu przeprowadzonym wśród 12 tys. uczestników tych szkoleń, 92% przyznaje, że zdobyte umiejętności wykorzystują na co dzień w swojej pracy z uczniami.
- Czas podczas szkoleń wykorzystany został w 100% - poznaliśmy nowe narzędzia TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) i metody aktywizujące ucznia. Mogliśmy utrwalić i wzbogacić naszą wiedzę. Rewelacją okazał się Cykl Kolba, na podstawie którego napisaliśmy scenariusze zajęć a później je przeprowadziliśmy w obecności dyrekcji i grona pedagogicznego – komentuje Małgorzata Domałacny, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej Nr 2 Im. 12 Pułku Piechoty w Sptykowicach.
Nauczyciele i dyrektorzy szkół mogą zgłaszać się na darmowe szkolenia na terenie całego kraju. W programie mogą wziąć udział wszyscy nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących z danej placówki.
Udział jest całkowicie bezpłatny, a uczestnicy otrzymują indywidualne wsparcie trenera. Grupy są podzielone według poziomu umiejętności na starcie.
Fundacja Orange realizuje projekt Lekcja:Enter razem z Fundacją Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych, ze środków unijnych, aby wspierać szkoły w radzeniu sobie z wyzwaniami w edukacji w czasach dynamicznego rozwoju technologii.
Więcej: www.lekcjaenter.pl
Artykuł partnera