Jakie korzyści dają „ciche przerwy” i strefy wyciszenia w szkole? Szkoła bez dzwonków – aspekty prawne i praktyczne

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 22 maja 2025
  Jakie korzyści dają „ciche przerwy” i strefy wyciszenia w szkole? Szkoła bez dzwonków – aspekty prawne i praktyczne

Przepisy prawa oświatowego nie nakładają obowiązku stosowania sygnałów dźwiękowych w szkole – nie wskazują, w jaki sposób należy oznaczać początek i koniec lekcji. Decyzja w tym zakresie należy do dyrektora, który zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe odpowiada za organizację pracy szkoły. W związku z rosnącym zainteresowaniem rozwiązaniami wspierającymi uczniów w zakresie samoregulacji, coraz więcej szkół rezygnuje z dzwonków, organizuje „ciche przerwy” i strefy wyciszenia. W artykule podpowiadamy, jak wdrażać takie zmiany zgodnie z prawem i jak zorganizować przestrzeń wyciszenia w praktyce.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy przepisy prawa oświatowego nakładają obowiązek stosowania dzwonków w szkole?
  • Kto ma kompetencje do podjęcia decyzji o likwidacji sygnału dźwiękowego?
  • Jakie działania trzeba podjąć, aby zrezygnować z dzwonków?
  • Jak zgodnie z prawem wprowadzić w szkole „ciche przerwy” i strefy wyciszenia?
  • Jak zorganizować w szkole przestrzeń do wyciszenia zgodnie z prawem i potrzebami uczniów?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 22 maja 2025

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy