Okres dojrzewania to czas, w którym pojawia się nieskończona ilość wątpliwości. Jaki jestem? Kim jestem? Czy na pewno czuję się komfortowo ze swoim ciałem? Jaka jest moja orientacja seksualna? To tylko maleńka próbka pytań, które powstają w głowach zwyczajnych nastolatków. Dla niektórych z nich okres dorastania to też moment, w którym wątpliwości zaczynają krążyć wokół pojęcia płci. Dla najmłodszych pokoleń określenie „niebinarny” na stałe zagościło w słowniku i nikogo nie dziwi. Kim są uczniowie, którzy się identyfikują z tym pojęciem? Jak ich wesprzeć?
Co do zasady uczniowie klas I-III szkoły podstawowej otrzymują w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak niepromowanie dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, jakie przesłanki przemawiają za niepromowaniem ucznia klas I-III i jakich formalności dopełnić, aby możliwe było powtarzanie klasy.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
Nauczyciele to grupa zawodowa, której obowiązki trudno wypunktować. Lista zadań, które czekają na nich w szkolnej codzienności zdaje się nie kończyć. Przekazywanie wiedzy i inspirowanie do rozwoju to tylko wycinek szerokiego pola działania. Nauczyciele udzielają wsparcia emocjonalnego, wspierają rodziców w przeróżnych trudnościach, kierują dzieci z niepokojącymi objawami do diagnoz. Przeciążeni, często wyczerpani nadmiarem obowiązków potrzebują wsparcia. Odpowiedzią na ich potrzeby może być superwizja. Czym jest taka forma pracy w przypadku nauczycieli i pedagogów? Jakie korzyści daje superwizja dla nauczycieli?
Każdy psycholog zatrudniony w szkole czy przedszkolu ma obowiązek prowadzenia dziennika. Zakres danych wpisywanych do dziennika psychologa szkolnego określają przepisu rozporządzenia, podobnie jak pozostałe kwestie, takie jak np. zasady kontrolowania dokumentacji przez dyrektora. W artykule wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z prowadzeniem dziennika psychologa. Podajemy również przykłady wpisów do dziennika prowadzonego przez psychologa.
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze – konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. Po drugie – dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Poznaj szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.
Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwszą przeprowadza w drugim roku, a kolejną – w ostatnim roku odbywania przygotowania do zwodu nauczyciela. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
Niektórzy ósmoklasiści podczas egzaminu końcowego będą korzystali z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu. Trzeba pamiętać, że rola tego nauczyciela istotnie różni się od roli nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego. Wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty ogranicza się bowiem do udzielania mu wsparcia w wypełnianiu arkusza, nie zaś rozumienia poleceń czy poszukiwania prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Na czym więc dokładnie polega wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty? Jak przebiega przystąpienie do egzaminu w asyście nauczyciela wspomagającego?
Jednym z ważniejszych zadań tzw. nauczyciela wspomagającego pracującego z uczniem z diagnozą spektrum autyzmu jest dostosowanie sprawdzianów do potrzeb uczniów. Co jednak ważne, dostosowania warto zacząć od stworzenia optymalnych warunków w klasie oraz ustalenia zasad, których będą przestrzegać zarówno nauczyciele, jak i sam uczeń. W artykule zawarto praktyczne porady dotyczące najważniejszych aspektów dotyczących omawianych dostosowań. Mają one pomóc nauczycielom lepiej zrozumieć i odpowiedzieć na potrzeby uczniów, a tym samym pomóc im osiągać sukcesy edukacyjne. Wskazówkami warto kierować się nie tylko w odniesieniu do prac klasowych, ale również codziennych zajęć lekcyjnych.
Ostatnie dni przez zakończeniem roku szkolnego maturzystów to z jednej strony czas intensywnego powtarzania materiału, z drugiej – udzielanie wskazówek dotyczących przebiegu samego egzaminu. Warto jeszcze raz przypomnieć uczniom o zasadach obowiązujących na egzaminie. Być może potrzebne jest przypomnienie, jakie konsekwencje może ponieść osoba, która postanowi oszukiwać i zaryzykować wniesienie lub korzystanie z niedozwolonych pomocy? Może lepiej, aby majówkę, zamiast na przygotowywanie ryzykownych ściąg, poświęcili na ostatnie powtórki, a przede wszystkim – relaks? Sprawdź, co grozi za ściąganie na maturze.