zdrowie psychiczne

  Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli. Systemowe trudności i potencjalne rozwiązania

Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli. Systemowe trudności i potencjalne rozwiązania

W ostatnim czasie uwaga mocno skupia się na dobrostanie psychicznym uczniów. Szkoły stały się nie tylko miejscem nauki, ale także miejscem, w których pielęgnowane są emocjonalne i psychologiczne potrzeby młodych ludzi.  Należy jednak zauważyć, że w toczącej się debacie pomijane jest zdrowie psychiczne nauczycieli. Tymczasem znaczenia tego aspektu nie można lekceważyć. Nauczyciele, którzy rozpalają ciekawość, wspierają naukę i kształtują przyszłość, sami pilnie potrzebują wsparcia i zrozumienia, aby rozwijać się zarówno osobiście, jak i zawodowo. Mają też w końcu ogromny wpływ na wychowanków. Jakiego wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego potrzebują nauczyciele?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są konsekwencje zaniedbania zdrowia psychicznego?
  • W jaki sposób wsparcie dla nauczycieli wpływa na emocjonalny rozwój uczniów i atmosferę w klasie?
  • Jakie długoterminowe konsekwencje dla środowiska edukacyjnego niesie za sobą zaniedbywanie zdrowia psychicznego nauczycieli?
  • Jakie systemowe utrudnienia przeszkadzają w dbaniu o zdrowie psychiczne nauczycieli?
  • Jakie strategie mogą być przyjęte do równoważenia obciążenia pracą i wsparcia psychicznego dla nauczycieli?
  • W jaki sposób zmiana społeczno-kulturowa może wpłynąć na postrzeganie zdrowia psychicznego nauczycieli?
  • Jakie środki wsparcia mogą pomóc nauczycielom w radzeniu sobie ze specyficznymi stresorami zawodowymi?
  • Jakie działania są potrzebne, aby wsparcie zdrowia psychicznego nauczycieli stało się rzeczywistością?
Jak mogę wzmocnić swoje zdrowie psychiczne? Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów

Jak mogę wzmocnić swoje zdrowie psychiczne? Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów

Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.

Uczestnicy      uczniowie szkół podstawowych z klas VII, VIII i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny rozwijanie świadomości higieny zdrowia psychicznego
Cele szczegółowe uczeń:
  • rozumie pojęcie zdrowia psychicznego
  • zdobywa umiejętność identyfikowania obszarów zdrowia psychicznego
  • rozwija umiejętność dbania o własne samopoczucie
  • trening identyfikowania bodźców, które wpływają na jakość życia i zdrowie psychiczne
  • poznaje sposobów radzenia sobie z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego
  • rozwija umiejętność tworzenia rutyny wspierającej stabilny nastrój i zdrowie psychiczne
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Pytania dla grup
  • Załącznik nr 2. Jak zmniejszyć ciężar trudnych bodźców?
  • długopisy/ołówki
  • karki papieru (na brudnopis do pracy w grupach)
  • telefony z dostępem do internetu
  • kamienie w różnej wielkości (ok. 20)
  • czarny marker
  • tablica lub flipchart
Czas trwania zajęć 60 minut
  Moja rutyna higieny zdrowia psychicznego. Jak dbać o swoje zasoby każdego dnia. Zestaw kart pracy

Moja rutyna higieny zdrowia psychicznego. Jak dbać o swoje zasoby każdego dnia. Zestaw kart pracy

Dbanie o zdrowie psychiczne jest tak samo ważne, jak dążenie do utrzymania zdrowia fizycznego. Stres, natrętne, nieprzyjemne myśli, poczucie niepokoju, napięcia, lękowe wyobrażenia to częste zgłoszenia nastolatków, którzy trafiają do gabinetu psychologa. Warto wspierać młodzież w utrzymywaniu codziennej rutyny, która pomoże ustabilizować nastrój i zadbać o jakość zdrowia psychicznego. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych. Zestaw sprawdzi się również jako domowe ćwiczenia uczniów, którzy zmagają się z chronicznym stresem, depresją, zaburzeniami lękowymi, adaptacyjnymi lub innymi kłopotami natury emocjonalnej.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

  Zdrowie psychiczne jako prawo człowieka. Jak przeciwdziałać stygmatyzacji uczniów z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego?

Zdrowie psychiczne jako prawo człowieka. Jak przeciwdziałać stygmatyzacji uczniów z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego?

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego przypada na dzień 10 października. Kondycja psychiczna najmłodszych i młodych Polaków od lat wzbudza niepokój, dlatego takie dni, jak ten są szczególnie ważne. Każda okazja do propagowania wiedzy na temat higieny zdrowia psychicznego, standardów opieki psychologicznej i walki ze stygmatyzacją jest na wagę złota. Tegorocznym hasłem tego dnia jest „zdrowie psychiczne jako prawo człowieka”. Badania zlecone przez Rzecznika Praw Dziecka w 2021 roku wykazały, że ok. 14% uczniów w Polsce wymaga interwencji związanej z ich funkcjonowaniem psychicznym. Jest to ogromna grupa zagrożona stygmatyzacją i wykluczeniem z powodu kłopotów, na które nie mają wpływu. Dowiedz się, jak w szkole zniwelować mechanizmy stygmatyzacji wobec uczniów, którzy mają kłopoty w tym obszarze.

Sprawdź inne serwisy