W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego często widnienie zapis: stwierdza się potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem. Takie zalecenie czasami traktowane jest jako konieczność zorganizowania tzw. zajęć wyrównawczych. Sprawdź, czy realizacja wybranych zajęć indywidualnie i zajęcia wyrównawcze oznacza to samo.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego wskazują, kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są to zajęcia realizowane przez terapeutę pedagogicznego. Zatem czy takie zajęcia mógłby prowadzić np. pedagog szkolny, który ukończył studia podyplomowe zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej oraz studia podyplomowe nauczania matematyki? Czy to wystarczy, aby w ramach godzin pracy prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? A jakie kwalifikacje musi mieć osoba prowadząca zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki?
Przeczytaj również:
Przepisy prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia. W związku z tym, jeżeli będzie to zgodne z potrzebami ucznia i okaże się wystarczające, takie zajęcia mogą odbywać się na przykład raz na dwa tygodnie. Sprawdź, kto ustala liczbę godzin zajęć wyrównawczych dla ucznia.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Obowiązek realizowania tzw. godzin dostępności nie może być realizowany w ten sposób, że nauczyciel prowadzi zaplanowane dla uczniów zajęcia wyrównawcze. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a tym samym nie mogą być prowadzone w ramach tzw. zadań statutowych. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela się w ramach pensum.
Jeśli w szkole rozpoznane zostały potrzeby uczniów związane z udzieleniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, to dyrektor powinien zorganizować taką pomoc. Sprawdź, czy zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być prowadzone w ramach tzw. godzin statutowych.
Do 20 grudnia 2022 r. w szkołach mogą być organizowane dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice i uczniowie, ale także nauczyciele, zgłaszają potrzebę, aby w ramach tych zajęć zaplanowane zostały w szczególności zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Celem tych zajęć miałoby być wsparcie w uzupełnieniu zaległości w zakresie opanowania treści podstawy programowej, powstałych w czasie zdalnego nauczania. Sprawdź, czy jako dodatkowe zajęcia specjalistyczne można zaplanować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Szkoła organizuje zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów mających trudności w nauce. W rozporządzeniu wskazano, że trudności te dotyczą w szczególności spełniania wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. W wielu szkołach takie zajęcia organizowane są dla uczniów na tym samy etapie edukacyjnym, ale w różnym wieku. Sprawdź czy takie rozwiązanie jest prawidłowe.
Z artykułu dowiesz się:
Co można zrobić w sytuacji, gdy wyniki edukacyjne uczniów są bardzo niskie, a nauczyciele na podstawie diagnozy wstępnej oraz swoich obserwacji wnioskują o objęcie zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi całej klasy? Czy dyrektor może zorganizować zajęcia dla całej klasy uzasadniając to skutkami pandemii COVID-19? Czy w takim przypadku wystarczy pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Sprawdzamy, jakie działania mogą służyć podniesieniu jakości nauczania.
Pomimo zbliżonej nazwy zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów są formami działalności szkoły organizowanymi na podstawie różnych rozporządzeń. Sprawdź, na jakiej podstawie uczeń może brać udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętności uczenia się i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, a na jakiej podstawie będzie uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia.
Przepisy nie wskazują, ile powinny trwać zajęcia rewalidacyjne, ale zgodnie z wyjaśnieniami resortu edukacji przyjmuje się, że trwają godzinę zegarową, a nie lekcyjną.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.