Zatrudnienie pracownika na stanowisku pomocy nauczyciela nie jest uzależnione od posiadania przez kandydata przygotowania pedagogicznego. Pomoc nauczyciela jest pracownikiem niepedagogicznym i nie prowadzi zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych., Dotyczy to również sytuacji, gdy nawiązanie stosunku pracy jest skutkiem dostarczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.
Jednym z rodzajów zajęć specjalistycznych są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Zajęcia te organizuje i prowadzi się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Ich podstawowym celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych. Zdarza się, że zajęcia te są mylone z zajęciami wyrównawczymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ile powinny trwać oraz jakie kwalifikacje musi mieć prowadzący je nauczyciel.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego dotyczy każdej szkoły ogólnodostępnej, w której uczy się ponad 50 uczniów. To oznacza, że pedagoga specjalnego trzeba zatrudniać również w szkołach ponadpodstawowych. Dyrektorzy oraz nauczyciele mają jednak wątpliwości – jakie kwalifikacje powinien mieć pedagog specjalny w szkole średniej? Czy konieczne jest ukończenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna? Czy nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zmieniło wymagania?
Od 3 października 2023 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Nowe rozporządzenie wchodzi bowiem w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Ogłoszenie w Dzienniku Ustaw miało miejsce 2 października 2023 r. Potrzeba wydania nowego aktu prawnego wynikała z konieczności dostosowania przepisów do nowego standardu kształcenia nauczycieli. Co jednak ważne – nowe wymagania nie oznaczają utraty kwalifikacji obecnych nauczycieli. Sprawdź szczegóły i poznaj kwalifikacje wymagane od specjalistów od 3 października 2023 r. W artykule omówiono kwalifikacje wymagane od: psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty pedagogicznego, logopedy i doradcy zawodowego.
Zdarza się, że dopiero po kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny okazuje się, że nauczyciel nie ma kwalifikacji do zajmowania danego. Najczęściej ma to miejsce w odniesieniu do specjalistów – nauczycieli wspomagających oraz nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne. Oczywiste jest, że po stwierdzeniu nieprawidłowości, nauczyciel nie może dalej zajmować stanowiska. Jednak czy organ prowadzący lub dyrektor może żądać zwrotu pobieranego wynagrodzenia?
Przepisy mówią, że nauczyciel wspomagający musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Czy to oznacza, że zatrudnienie na tym stanowisku mogą ubiegać się tylko absolwenci pedagogiki specjalnej? W jaki sposób można nabyć kwalifikacje nauczyciela wspomagającego? Czy nadal prowadzone są studia podyplomowe dla osób chcących wspomagać dzieci z orzeczeniem?
Obowiązujące od 1 września 2022 r. wymagania dotyczące obowiązku zatrudnienia nauczycieli specjalistów sprawiły, że w niektórych szkołach konieczne było zatrudnienie dodatkowej kadry. Liczba uczniów w szkole nie jest jednak stała. Często w trakcie roku szkolnego dyrektor szkoły wyraża zgodę na przyjęcie nowych uczniów. Czy zwiększenie liczby uczniów w szkole pociąga za sobą obowiązek zatrudnienia dodatkowych specjalistów?
Pedagog specjalny może w ramach pensum prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Żadne przepisy nie wskazują, ile godzin takich zajęć można mu przydzielić, jednocześnie jednak – nie mogą one wyczerpywać wszystkich godzin pensum. Czym kierować się ustalając liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych będzie prowadził pedagog specjalny w ramach obowiązkowego wymiaru godzin zajęć?
Wiele podmiotów posiada w swojej ofercie kursy i szkolenia z zakresu integracji sensorycznej. Zgodnie z przedstawianymi informacjami, kursy te mają dawać kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi w przedszkolach i szkołach. Czy faktycznie tak jest? Sprawdzamy czy świadectwo albo certyfikat szkolenia SI daje kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach i placówkach.