Wspierające środowisko i systematyczna praca to te czynniki, które pomogą uczniowi w pokonywaniu trudności. Dowiedz się, jak dostosować pracę na zajęciach matematyki, aby pomóc uczniowi z dysleksją – tak, aby codzienna praca była efektywna.
Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zapewnić możliwość uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Czy zajęcia powinny odbywać się na terenie szkoły?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko pociąga za sobą konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Gdzie szukać informacji, jakie dokładnie kwalifikacje powinien posiadać ten nauczyciel i w jakim wymiarze czasu pracy należy go zatrudnić? Przeczytaj aktualny artykuł: Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie
AKTUALIZACJA! Ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych istotnie wpłynęło na możliwość realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Czy oznacza to, że w okresie, w którym zadania szkoły są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, można odstąpić od ich realizowania? Kiedy zajęcia zaplanowane w IPET mogą być prowadzone na terenie szkoły?
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum. Dotyczy to również ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi – z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do liceum ogólnokształcącego ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego? Artykuł został przeniesiony do archiwum, zapoznaj się z aktualnymi wyjaśnieniami: Czy uczeń z autyzmem może uczęszczać do liceum lub technikum
Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej. Oznacza to, że będzie on realizował obowiązek szkolny na drugim, a nie na trzecim etapie edukacyjnym, w związku z czym powinien uzyskać nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.