W związku z sytuacją powodziową, coraz więcej szkół na południu Polski odwołuje zajęcia. Obecnie najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Przypominamy, że zawieszenie zajęć nie oznacza obowiązku organizowania zdalnego nauczania. Przepisy jednoznacznie wskazują, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach można odstąpić od organizowania dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W mediach oraz wśród rodziców i uczniów coraz częściej pada pytanie, czy po przerwie świątecznej uczniowie wrócą do szkół? Okazuje się bowiem, że niektóre szkoły planują wprowadzenie nauczania zdalnego w kresie od Nowego Roku do rozpoczęcia ferii zimowych/ Dlaczego? Zdalne nauczanie przyniosłoby oszczędności wynikające z ograniczenia ogrzewania. Głos w tej sprawie zabrało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Na stronie internetowej MEiN pojawił się komunikat o możliwości zawieszenia zajęć stacjonarnych przygranicznych szkołach na terenie 8 powiatów przygranicznych z Ukrainą. Rozporządzenie dopuszczające tryb zdalny w szkołach przy granicy zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw.
W wielu przedszkolach i szkołach w dniu 27 stycznia 2022 r. zajęcia stacjonarne są zawieszone na podstawie decyzji dyrektora. Są to sytuacje, w których zdalne nauczanie wprowadzono na podstawie rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Czy takie zawieszenie zajęć nadal obowiązuje? Dokładniej – czy uczniowie klas I-IV mogą uczyć się zdalnie na podstawie decyzji dyrektora, mimo że MEiN zawiesił zajęcia dla uczniów klas V i starszych? Czy przedłużenie zdalnej nauki w młodszych klasach będzie możliwe?
Co do zasady uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej realizują naukę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z miejsca zamieszkania. Coraz częściej dyrektorzy otrzymują wnioski o zorganizowanie zajęć stacjonarnie, ze względu na brak możliwości realizowania zajęć w domu. Wnioski pochodzą od rodziców uczniów zdrowych i nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor?
Z artykułu dowiesz się:
Rząd zapowiada stopniowe przywracanie stacjonarnego funkcjonowania szkół. Sprawdź, kiedy uczniowie wrócą na zajęcia.
W poniedziałek 26 kwietnia 2021 r. uczniowie klas I-III szkół podstawowych w 11 województwach przejdą na nauczanie hybrydowe.
W środę 7 kwietnia 2021 r. Minister Zdrowia poinformował o przedłużeniu obowiązywania zasad bezpieczeństwa do 18 kwietnia 2021 r.
Od 1 lutego 2021 r. obowiązują zmienione rozwiązania dotyczące organizacji nauki zdalnej na terenie szkoły. Sprawdź co zmieniło się w rozporządzeniu z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Uczniowie szkół w całej Polsce rozpoczną ferie zimowe już 4 stycznia 2021 r. Dzieci i młodzież wróci na zajęcia dopiero 17 stycznia, zaś świąt będą uczyć się w trybie zdalnym.
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
Nauczyciel, który w czasie zawieszenia funkcjonowania szkół spowodowanego stanem epidemii nie wywiązuje się z realizacji zajęć z wykorzystaniem technik na odległość, narusza podstawowy obowiązek pracowniczy i może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Nauczyciele realizujący zadania przedszkola czy szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nieprawowanie świadczą pracę, zatem należy uznać, że w ich przypadku staże na kolejne stopnie awansu zawodowego nie zostały przerwane. Czy tak jest w rzeczywistości?
Wielu nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych ma przydzielone godziny ponadwymiarowe w celu prowadzenia zajęć świetlicowych. Te, jak wiemy w czasie zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty pracują w ograniczonym zakresie lub w ogóle.
Początek roku szkolnego to początek okresu niepewności. Rozdzielone na wiele miesięcy dzieci spotkają się znów w szkolnych murach – nikt nie wie, na jak długo i czy nie powrócą nagle czasy zdalnego nauczania z powodu epidemii. Warsztat ma na celu wsparcie w podsumowaniu okresu pandemii, podniesienie spójności relacji klasowych oraz pomoc w rozumieniu i wyrażaniu emocji, jakie towarzyszyły wtedy uczniom.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.