Tolerancja jest jednym z kluczowych elementów harmonijnego współistnienia w społeczeństwie. Ucząc dzieci i młodzież tolerancji, przygotowujemy je do życia w świecie pełnym różnorodności. Proponowany zestaw kart pracy może być punktem wyjścia do dalszych dyskusji na temat różnorodności, akceptacji i szacunku w klasie.
Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ
Współczesne społeczeństwo jest bardzo zróżnicowane m.in. pod względem kulturowym, etnicznym, wiekowym itp. W związku z tym umiejętność zrozumienia i akceptacji różnorodności staje się kluczową kompetencją dla młodych ludzi, którzy wchodzą w dorosłe życie. Scenariusz zajęć skupia się na problemie uprzedzeń i stereotypów. Poprzez analizę konkretnych sytuacji, uczniowie będą mieli okazję do zrozumienia, jakie mogą być konsekwencje takich postaw i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi. Wykorzystanie scenariusza na pozwoli nauczycielom zwrócić uwagę uczniów na znaczenie otwartości, komunikacji i unikania wyciągania wniosków na podstawie powierzchownych cech. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do życia w zróżnicowanym społeczeństwie. Wykorzystany do realizacji zajęć animowany film „O Uprzedzeniach i Nieostrożności" stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji na ten temat, ukazując w prosty i przystępny sposób, jak uprzedzenia mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów
Uczestnicy | uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej i klas I oraz II szkoły ponadpodstawowej |
Cel główny | zrozumienie, jakie mogą być konsekwencje uprzedzeń i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi |
Cele szczegółowe |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 45 minut |
Liczba uczestników | oddział klasowy |
Zajęcia mają na celu pokazanie, że mimo różnic w wyglądzie czy zachowaniu każdy z nas jest na swój sposób piękny. Nie ma jednego wzorca urody, zainteresowań czy uzdolnień, które są uważane za te najpiękniejsze. W świecie tak kolorowym, różnym pod każdym względem należy pokazywać młodzieży, że inność nie jest niczym złym. Wprost przeciwnie - może się stać naszym atutem. W zajęciach mogą uczestniczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz ze spectrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera, które komunikują się werbalnie. Mogą być też wykorzystane podczas pracy z uczniami o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.
Uczestnicy |
|
Cele główne |
Uczennica/uczeń:
|
Cele szczegółowe |
Uczennica/uczeń:
|
Metody pracy |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 2 x 45 minut |
Liczba uczestników | maksymalnie 20 osób |