tolerancja

  Subkultury młodzieżowe: wartości, wpływy i tolerancja. Scenariusz zajęć dla uczniów

Subkultury młodzieżowe: wartości, wpływy i tolerancja. Scenariusz zajęć dla uczniów

Subkultury młodzieżowe są fascynującym i złożonym zjawiskiem, które odzwierciedla różnorodność i dynamikę współczesnej kultury. Są wyrazem tożsamości, wartości i norm, które młodzi ludzie uznają za ważne. Subkultury wpływają na sposób, w jaki młodzież postrzega siebie i świat, a także na ich styl życia, modę i muzykę. W czasie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem scenariusza młodzież zapozna się z różnymi subkulturami młodzieżowymi, zrozumie, jakie mają znaczenie w życiu młodych ludzi oraz jakie wartości promują.

Cel ogólny zrozumienie, czym są subkultury młodzieżowe, jakie mają znaczenie w życiu młodych ludzi oraz jakie wartości i normy promują. Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji różnorodności kulturowej.
Cele szczegółowe
  • definiowanie pojęć: kultura, subkultura, globalizacja
  • opis charakterystycznych cech wybranych subkultur
  • analiza wpływu subkultur na tożsamość młodzieży
  • rozwijanie umiejętności efektywnej i kulturalnej komunikacji
  • promowanie postawy tolerancji wobec różnorodności kulturowej
Metody i formy pracy  
  • wykład
  • dyskusja
  • praca w grupach
  • analiza ilustracji i materiałów multimedialnych
  • prezentacje uczniowskie
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Prezentacja multimedialna współczesne subkultury młodzieżowe
  • załącznik nr 2. Wybrana subkultura
  • załącznik nr 3. Fakty i mity o subkulturach
  • flipcharty, markery,
  • laptopy, telefony komórkowe lub tablety z dostępem do internetu
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników 25-30 osób
Wyjątkowi goście. Opis

Inni, choć tak naprawdę tacy sami. Warsztat psychoedukacyjny na temat akceptacji dla odmienności dla uczniów z klas I–III

Akceptacja dla odmienności to jeden z podstawowych warunków tworzenia harmonijnego, bezpiecznego dla wszystkich społeczeństwa. Dzieci w wieku 7–10 lat dostrzegają różnice między sobą. Nie zawsze potrafią samodzielnie włączyć do zabawy kolegów, którzy funkcjonują w odmienny sposób. Czasami nie rozumieją zachowania np. uczniów w spektrum autyzmu lub trudno im znaleźć sposób na wspólną zabawę z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo. Może pojawić się lęk przed potraktowaniem kolegi w niewłaściwy sposób lub zwyczajna obawa przed nieznanym. Przy minimalnym wsparciu dorosłego zwykle okazuje się, że kreatywność i otwartość dzieci pozwalają na wspólne zabawy mimo odmiennych możliwości i zasobów. Dlatego psychoedukacja w obszarze akceptacji dla odmienności jest tak istotna.

Uczestnicy uczniowie klas I–III szkoły podstawowej
Cel ogólny rozwijanie akceptacji dla odmienności
Cele szczegółowe rozwój akceptacji dla różnic indywidualnych profilaktyka wykluczenia w grupie rówieśniczej zmniejszenie ryzyka mechanizmów stygmatyzacji ze względu na odmienność wzrost spójności i integracji grupy rówieśniczej rozwój empatii
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Wyjątkowi goście
  • kredki, flamastry
  • liny do zaznaczania pól w grze na podłodze
  • dwa duże arkusze papieru
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników zespół klasowy
Uprzedzenia i błędne założenia. Scenariusz zajęć dla uczniów

Uprzedzenia i błędne założenia. Scenariusz zajęć dla uczniów

Współczesne społeczeństwo jest bardzo zróżnicowane m.in. pod względem kulturowym, etnicznym, wiekowym itp. W związku z tym umiejętność zrozumienia i akceptacji różnorodności staje się kluczową kompetencją dla młodych ludzi, którzy wchodzą w dorosłe życie. Scenariusz zajęć skupia się na problemie uprzedzeń i stereotypów. Poprzez analizę konkretnych sytuacji, uczniowie będą mieli okazję do zrozumienia, jakie mogą być konsekwencje takich postaw i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi. Wykorzystanie scenariusza na pozwoli nauczycielom zwrócić uwagę uczniów na znaczenie otwartości, komunikacji i unikania wyciągania wniosków na podstawie powierzchownych cech. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do życia w zróżnicowanym społeczeństwie. Wykorzystany do realizacji zajęć animowany film „O Uprzedzeniach i Nieostrożności" stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji na ten temat, ukazując w prosty i przystępny sposób, jak uprzedzenia mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów

Uczestnicy uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej i klas I oraz II szkoły ponadpodstawowej
Cel główny zrozumienie, jakie mogą być konsekwencje uprzedzeń i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi
Cele szczegółowe
  • uczniowie potrafią zidentyfikować uprzedzenia przedstawione w filmie
  • uczniowie rozumieją, jakie mogą być konsekwencje uprzedzeń
  • uczniowie rozumieją, jak ważna jest komunikacja w rozwiązywaniu nieporozumień
Potrzebne materiały
  • komputer/tablet z dostępem do Internetu, tablica multimedialna
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
Karta pracy nr 1. Oto ja

Nie boję się być widzialnym ­– o pięknie różnorodności. Scenariusz zajęć dotyczących niepełnosprawności

Zajęcia mają na celu pokazanie, że mimo różnic w wyglądzie czy zachowaniu każdy z nas jest na swój sposób piękny. Nie ma jednego wzorca urody, zainteresowań czy uzdolnień, które są uważane za te najpiękniejsze. W świecie tak kolorowym, różnym pod każdym względem należy pokazywać młodzieży, że inność nie jest niczym złym. Wprost przeciwnie - może się stać naszym atutem. W zajęciach mogą uczestniczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz ze spectrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera, które komunikują się werbalnie. Mogą być też wykorzystane podczas pracy z uczniami o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.

Uczestnicy
  • uczniowie klas VIII szkoły podstawowej
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele główne Uczennica/uczeń:
  • wie, czym jest niepełnosprawność intelektualna i fizyczna
  •  dostrzega i rozumie potrzeby ludzi z niepełnosprawnością
  •  dostrzega mocne strony osób z niepełnosprawnością
  •  wie, w jaki sposób pomóc osobie w potrzebie
Cele szczegółowe Uczennica/uczeń:
  • dostrzega swoje mocne strony
  • wierzy w swoją wartość
  •  wierzy w realizację swoich marzeń
  • wskazuje swoje zalety
  •  opowiada o swoich marzeniach
Metody pracy
  • pogadanka
  • dyskusja
  •  „burza mózgów”
  •  projekt
  •  praca indywidualna,
  •  praca w grupach
Potrzebne materiały
Czas trwania 2 x 45 minut
Liczba uczestników maksymalnie 20 osób
  Dyskryminacja w szkole. Profilaktyka i reagowanie

Dyskryminacja w szkole. Profilaktyka i reagowanie

Jednym z zadań wychowawców jest przekazanie uczniom informacji dotyczących zależności między stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją oraz uświadomienie im, jak szkodliwe są stereotypy i w jaki sposób mogą one prowadzić do dyskryminacji. W dzisiejszej rzeczywistości coraz częściej występują homofobiczne incydenty. Coraz więcej uczniów rezygnuje z ukrywania swojej orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej. Dlatego też warto przeprowadzać z uczniami zajęcia pokazujące jak wzmacniać swoją tożsamość, co to znaczy być tolerancyjnym, jak unikać stereotypów i zachowań dyskryminacyjnych. Dyskryminacja, np. ze względu na orientację seksualną czy pochodzenie, to wciąż poważny problem w polskich szkołach.

Niniejsza publikacja zawiera scenariusze antydyskryminacyjne o różnej tematyce i dla różnych grup Wiekowych. Dedykowana jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.

Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, wciąż możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości, musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania, skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach, możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.

Tolerancja wśród uczniów. Scenariusze dla szkół

Tolerancja wśród uczniów. Scenariusze dla szkół

Sprawdź inne serwisy