dyskryminacja

Wyjątkowi goście. Opis

Inni, choć tak naprawdę tacy sami. Warsztat psychoedukacyjny na temat akceptacji dla odmienności dla uczniów z klas I–III

Akceptacja dla odmienności to jeden z podstawowych warunków tworzenia harmonijnego, bezpiecznego dla wszystkich społeczeństwa. Dzieci w wieku 7–10 lat dostrzegają różnice między sobą. Nie zawsze potrafią samodzielnie włączyć do zabawy kolegów, którzy funkcjonują w odmienny sposób. Czasami nie rozumieją zachowania np. uczniów w spektrum autyzmu lub trudno im znaleźć sposób na wspólną zabawę z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo. Może pojawić się lęk przed potraktowaniem kolegi w niewłaściwy sposób lub zwyczajna obawa przed nieznanym. Przy minimalnym wsparciu dorosłego zwykle okazuje się, że kreatywność i otwartość dzieci pozwalają na wspólne zabawy mimo odmiennych możliwości i zasobów. Dlatego psychoedukacja w obszarze akceptacji dla odmienności jest tak istotna.

Uczestnicy uczniowie klas I–III szkoły podstawowej
Cel ogólny rozwijanie akceptacji dla odmienności
Cele szczegółowe rozwój akceptacji dla różnic indywidualnych profilaktyka wykluczenia w grupie rówieśniczej zmniejszenie ryzyka mechanizmów stygmatyzacji ze względu na odmienność wzrost spójności i integracji grupy rówieśniczej rozwój empatii
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Wyjątkowi goście
  • kredki, flamastry
  • liny do zaznaczania pól w grze na podłodze
  • dwa duże arkusze papieru
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników zespół klasowy
  Dyskryminacja w szkole. Profilaktyka i reagowanie

Dyskryminacja w szkole. Profilaktyka i reagowanie

Jednym z zadań wychowawców jest przekazanie uczniom informacji dotyczących zależności między stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją oraz uświadomienie im, jak szkodliwe są stereotypy i w jaki sposób mogą one prowadzić do dyskryminacji. W dzisiejszej rzeczywistości coraz częściej występują homofobiczne incydenty. Coraz więcej uczniów rezygnuje z ukrywania swojej orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej. Dlatego też warto przeprowadzać z uczniami zajęcia pokazujące jak wzmacniać swoją tożsamość, co to znaczy być tolerancyjnym, jak unikać stereotypów i zachowań dyskryminacyjnych. Dyskryminacja, np. ze względu na orientację seksualną czy pochodzenie, to wciąż poważny problem w polskich szkołach.

Niniejsza publikacja zawiera scenariusze antydyskryminacyjne o różnej tematyce i dla różnych grup Wiekowych. Dedykowana jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.

Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, wciąż możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości, musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania, skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach, możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.

Tolerancja wśród uczniów. Scenariusze dla szkół

Tolerancja wśród uczniów. Scenariusze dla szkół

Prawo uczniów transpłciowych do poszanowania dla ich tożsamości płciowej

Prawo uczniów transpłciowych do poszanowania dla ich tożsamości płciowej

Sprawdź inne serwisy