Jestem radosny, jestem zły – świat emocji przedszkolaków

Anna Kiełczewska

Autor: Anna Kiełczewska

Dodano: 14 sierpnia 2020

Przedstawiamy scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych, które pomogą im nauczyć się rozpoznawać, wyrażać i regulować emocje. Świat przedszkolaków pełen jest różnorodnych przeżyć. Dzieci przechodzą w tym okresie intensywny rozwój emocjonalny. Zajęcia o emocjach podzielone są na trzy części. Można je przeprowadzić w trzech kolejnych dniach, ale także co drugi lub trzeci dzień.

Uczestnicy

Dzieci w wieku przedszkolnym

Cele ogólne

Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego oraz rozwijanie inteligencji emocjonalnej

Cele szczegółowe

Dziecko:

    • Uczy się rozpoznawać i nazywać emocje
    • Rozwija wrażliwość emocjonalną i empatię
    • Akceptuje własną emocjonalność
    • Rozwija umiejętność wyrażania i rozładowywania emocji w sposób akceptowany społecznie
    • Potrafi adekwatnie reagować na emocje innych
    • Lepiej funkcjonuje w grupie rówieśniczej

Czas trwania

3 x 45 minut

Potrzebne materiały


  • materiał pomocniczy nr 1: Buźki (emotikony) przedstawiające różne emocje
  • materiał pomocniczy nr 2: Zabawy z emocjami
  • karta pracy nr 1. Kartki z kilkoma konturami twarzy
  • lusterka (po jednym na parę)
  • materiał pomocniczy nr  3: Wiersz „Złośnik”
  • materiał pomocniczy nr 4: Zabawa tak/nie
  • materiał pomocniczy nr 5: Tylko spokojnie – zabawy regulujące emocje
  • kartony w formacie A5 (po jednym dla każdego dziecka)
  • poduszki do boksowania
  • kartony, kredki, farby, papier do wycinania/wydzierania, klej, taśma klejąca, sznureczki, zszywacz, nożyczki

Liczba uczestników

Grupa przedszkolna

W podstawie programowej wychowania przedszkolnego czytamy, że przedszkole ma obowiązek zapewnić dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych. Zatem zajęcia o emocjach powinny być prowadzone w sposób nie wywołujący nadmiernych napięć i ograniczać się do sytuacji z życia codziennego.

U trzylatków emocje są silne i krótkotrwałe – dzieci spontanicznie „przeskakują” z jednej emocji do drugiej, a ponieważ nie wykształcił się u nich jeszcze mechanizm kontroli, ich odczucia często są skrajne (np. radość – silna złość).

Czterolatki są już bardziej świadome tego, co przeżywają i potrafią trafnie rozpoznawać niektóre emocje, co ułatwia im budowanie relacji społecznych. Ale i tu pojawia się wyzwanie w postaci ograniczonej umiejętności panowania nad własnymi reakcjami.

Pięciolatki nie tylko rozpoznają stany emocjonalne własne i innych osób, ale także dość łatwo uczą się kontrolować i regulować swoje reakcje.

Należy pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie, podany podział jest zatem umowny. Zawsze zwracajmy uwagę przede wszystkim na zachowanie dzieci.

Źródłem przeżyć są zabawy z rówieśnikami, bajki, filmy, przedstawienia, wycieczki itp. Dzieci często mają trudności z autoekspresją i obawiają się okazywać swoje emocje, blokują je (bo np. nie wolno się złościć). Dajmy im prawo do powiedzenia STOP, jeśli zabawa jest dla nich zbyt dużym wyzwaniem.

Przebieg zajęć

Przygotowanie

  • Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy. Staje przed nimi i pokazuje różne emocje (np. radość, zaskoczenie, złość, smutek), wykorzystując do tego celu mimikę twarzy, postawę ciała i gesty. Dzieci mówią, czy to, co wyraża nauczyciel, jest przyjemne czy nieprzyjemne i próbują nazwać poszczególne stany.
  • Nauczyciel mówi, że to, co pokazał, nazywamy emocjami i krótko wyjaśnia to pojęcie (są to uczucia, ktore towarzyszą nam w danej chwili, nasze reakcje na to, co się wokół nas dzieje). W tym miejscu warto uświadomić przedszkolakom, że wszystkie emocje, także te nieprzyjemne, są naturalne i potrzebne.
  • Nauczyciel wyjaśnia cel zajęć: nauczymy się rozpoznawać różne emocje i zastanowimy się, co możemy z nimi zrobić.

Dzień 1 – Rozpoznawanie i nazywanie emocji

  • Dzieci siadają w małych grupach (warto wymieszać dzieci w różnym wieku). Nauczyciel rozdaje zestawy z buźkami (emotikonami) wyrażającymi różne emocje. Można wykorzystać powiększone i wydrukowane obrazki używane w internecie. Zadaniem dzieci jest podzielenie ich na dwie grupy: przyjemne i nieprzyjemne.
  • Następnie grupa zajmuje się nazywaniem i wyrażaniem emocji (patrz: Zabawy z emocjami).
Materiał pomocniczy Zabawy z emocjami
Narysuj emocję Nauczyciel rozdaje kartki z konturami twarzy. Dzieci dorysowują oczy, nosy i usta według instrukcji nauczyciela (Pierwsza buzia jest wesoła. Druga buzia jest zdziwiona, itd.). Na trzy-czte-ry wszyscy pokazują swoje rysunki (nauczyciel wybiera wariant Karty pracy nr 1).
Zabawa z lustrem Dzieci patrzą w małe lusterka i stroją miny według instrukcji nauczyciela (Jesteś radosny/zły/przestraszony itd.).
Jesteś moim lustrem Dzieci siadają w dwójkach naprzeciwko siebie. Jedno wyraża bez słów jakąś emocję, a drugie próbuje ja odgadnąć (dzieci, które mają trudności z rozpoznawaniem i nazywaniem emocji, mogą mówić: miła/niemiła).
Co czujesz, gdy...? Nauczyciel zadaje dzieciom pytania, a one podają emocje, jakie kojarzą im się z daną sytuacją. Mogą wyjaśnić, dlaczego odczuwają tak się czują. Przykłady pytań:
  • Co czujesz, gdy dostaniesz prezent?
  • Co czujesz, gdy zepsujesz ulubioną zabawkę?
  • Co czujesz, gdy pokłócisz się z kolegą/koleżanką?
  • Co czujesz, kiedy świeci słońce?

Dzień 2 – Nieprzyjemne emocje

Tłumione lub nieakceptowane przeżycia dziecka są źródłem napięć i mogą prowadzić do nadmiarowych zachowań, np. nadpobudliwości ruchowej, agresji instrumentalnej lub skierowanej na inne osoby, niekontrolowanych wybuchów złości, płaczu, izolowania się. Umiejętność rozpoznawania, wyrażania i regulacji emocji wzmacnia poczucie własnej wartości dzieci, a także przygotowuje je do pełnienia różnorodnych ról społecznych. Przedszkolaki powinny wiedzieć, że nie ma emocji dobrych i złych. Emocje po prostu są i wszystkie są ważne i potrzebne. Możemy odbierać je jako przyjemne lub nieprzyjemne, ale nie oznacza to, że nie wolno nam ich przeżywać. Zatem, uczymy dzieci akceptacji dla własnych emocji i umożliwiamy ich doświadczanie.

  • Dzieci siadają w kręgu, a nauczyciel odczytuje wiersz Złośnik. Następnie pyta: Co robi złośnik w tym wierszu? Dzieci odpowiadają i naśladują jego zachowanie.
Materiał pomocniczy WierszZłośnik” Krzysztof Roguski Złośnik to jest taki ktoś,
Kto uwielbia słowo „złość”.
I nie umie ukryć złości,
Gdy mu złość na twarz zagości.
Zaraz krzyczy, zaraz tupie,
Zaraz woła: „Toż to głupie!”
Przy tym dłonie ściska w pięści
I zębami głośno chrzęści.
W jednej chwili jest różowy,
W drugiej całkiem purpurowy,
W trzeciej biały tak jak kości...
Tak się właśnie złośnik złości!
  • Nauczyciel pyta dzieci: Czy złość to emocja przyjemna czy nieprzyjemna? Co robicie, kiedy się złościcie? Czy wolno się złościć?
  • Następnie wyjaśnia, że złość, podobnie jak inne nieprzyjemne albo trudne emocje, jest naturalna, więc możemy ją czuć i wyrażać, ale w taki sposób, aby nie szkodzić innym. Zaprasza dzieci do zabawy Tak/Nie.
Materiał pomocniczy Zabawa Tak/Nie Nauczyciel odczytuje poniższe zdania, a dzieci mówią:
  • czy dana reakcja jest dobra/dopuszczalna (tak),
  • czy niewłaściwa/niedopuszczalna (nie).
Jeśli reakcja jest niewłaściwa, dzieci wymyślają inną.
  1. Kiedy jest mi smutno, mogę płakać.
  2. Kiedy jestem zły, biję inne dzieci.
  3. Kiedy się cieszę, śmieję się głośno.
  4. Kiedy się boję, chcę do mamy.
  5. Kiedy zabawa mi się nie podoba, mogę przestać się bawić.
  6. Kiedy ktoś mnie zdenerwuje, przezywam go.
  • Nauczyciel pyta: Jak wygląda złość? Dzieci rysują ją na kartonach. Mogą nadawać jej imiona, np. Jędza, Wulkan, Gorąco, aby ją oswoić.
  • Teraz przedszkolaki poszukują bezpiecznych i skutecznych sposobów na wyrzucenie (odreagowanie) złości, np. tupanie, skakanie, bieganie, boksowanie poduszek. Następnie nauczyciel prosi je, by przypomniały sobie sytuację (sytuacje), w której były rozzłoszczone, ale nie mogły (lub nie wolno im było) okazać swoich emocji. Zaprasza dzieci do wyrzucenia nagromadzonej złości w dowolnej (akceptowanej) formie. Po zakończeniu ćwiczenia dzieci mówią, jak się teraz czują.
  • W podobny sposób można przepracować smutek lub inną trudną dla przedszkolaków emocję, np lęk, którego przedszkolaki doświadczają nieustannie (nowe sytuacje, nieznane osoby, bajki, telewizja itp.).  

Dzień trzeci – Jak zachować spokój

Poprzedniego dnia dzieci dowiedziały się, że mogą odczuwać wszystkie emocje, także te nieprzyjemne, ale nie mogą wyrażać ich w destrukcyjny sposób, np. bić lub przezywać innych. Celem tych zajęć jest poznanie przez dzieci kilku technik rozładowywania emocji w sposób bezpieczny dla nich samych i dla innych.

  • Nauczyciel mówi: Wyobraź sobie, że jesteś bardzo zły na jakieś dziecko w grupie. Wiesz, że nie możesz brzydko się odzywać, popychać ani bić innych. Nie możesz też zabierać ani niszczyć zabawek. Możesz powiedzieć, jak się czujesz i dlaczego. Ale najpierw musisz się uspokoić. Jak to robisz? Dzieci podają swoje pomysły/sprawdzone sposoby uspokajania emocji.
  • Nauczyciel proponuje kilka zabaw (patrz: Tylko spokojnie – zabawy regulujące emocje).
Materiał pomocniczy Tylko spokojnie – zabawy regulujące emocje
Policz do 5 albo do 10 Dzieci wybierają jakąś silną emocję (może być przyjemna) i próbują ją odczuć. Nauczyciel prosi, aby ją trochę uspokoiły. Liczą w myślach do 10 (młodsze dzieci do 5). Powtarzają liczenie, dopóki się nie uspokoją. Mogą chodzić i liczyć, aby bardziej skupić się na ćwiczeniu. 
Balonik Dzieci zamykają oczy i w wyobraźni wdmuchują nieprzyjemną emocję do balonika. Kiedy będzie pełny, puszczają go w powietrze i patrzą, jak odlatuje. Machają mu na pożegnanie.
Mindfulness Dzieci siadają i zamykają oczy. Obserwują przez chwilę swój oddech. Następnie próbują znaleźć w ciele miejsce, w którym schowała się nieprzyjemna emocja. Nauczyciel może zapytać: Gdzie siedzi/chowa się twoja emocja? Następnie każde dziecko otwiera w tym miejscu okienko i wypuszcza emocję na wolność.

Podsumowanie

  • Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel pyta: Jaka jest wasza ulubiona emocja? Dlaczego?
  • Następnie prosi, aby dzieci ją narysowały/namalowały/wycięły z kolorowego papieru. Prace wykonywane są na kartonach w formacie A5. Po zakończeniu pracy, dzieci tworzą warkocz emocji – łączą wszystkie kartony (np. klejem, sznureczkami, zszywkami). Gotowy warkocz zawiśnie na ścianie, żeby dzieci mogły codziennie na niego patrzeć.

Podgląd dokumentów:

Dodano: 14 sierpnia 2020

Autor: Anna Kiełczewska

Wychowawca, nauczyciel, trener rozwoju osobistego, autorka licznych publikacji z zakresu wychowania, pedagogiki i psychologii. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami w szkołach polskich i holenderskich.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy