Scenariusz zajęć dedykowanych uczniom z trudnościami w komunikacji w sytuacjach społecznych, w tym uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem warsztatu jest wsparcie ich w poznaniu właściwych form komunikacji, empatii oraz zrozumienia zachowań społecznych. Scenariusz służy nie tylko nauce konkretnych umiejętności, ale również budowaniu poczucia empatii i zrozumienia. Scenariusz może zostać wykorzystany podczas grupowych zajęć rewalidacyjnych oraz na zajęciach treningu umiejętności społecznych (TUS).
Zima to czas, gdy uczniowie mają wyjątkową okazję do odpoczynku i odzyskania energii. Ferii zimowych nie należy jednak spędzać wyłącznie na bezczynności. Zajęcia zaplanowane przed feriami są doskonałą okazją, by pokazać uczniom klas IV–VI szkoły podstawowej, jak aktywnie i kreatywnie wykorzystać ten wolny czas. Celem tych zajęć jest nie tylko zapewnienie dzieciom rozrywki, ale również rozwiniecie ich umiejętności planowania i organizacji własnego czasu, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju.
Dyscyplina wewnętrzna jest kluczowym elementem rozwoju młodych ludzi. Pomaga im w kształtowaniu silnej osobowości i zdolności do samokontroli. Dzięki samodyscyplinie młodzież uczy się odpowiedzialności i samodyscypliny, które są niezbędne w dorosłym życiu. Przeprowadzenie zajęć na ten temat dyscypliny wewnętrznej uczniom możliwość praktycznego nauczenia się zarządzania czasem i priorytetami. Proponowane zajęcia rozwijają też umiejętności społeczne, ucząc jak radzić sobie ze stresem i presją rówieśniczą.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się m.in. czym jest tolerancja i jak niewielkie znaczenie w codziennym życiu mają takie różnice jak pochodzenie i narodowość. Zajęcia stwarzają także szansę na zadawanie pytań i rozwiania wątpliwości dotyczących nowego ucznia i kraju jego pochodzenia. Przeczytaj artykuł: Uczeń z Ukrainy – etapy adaptacji i formy wsparcia oferowane przez wychowawcę
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym jest status społeczny i materialny. Dzieci dowiadują się, jak stan posiadania może wpłynąć na komfort życia i zastanawiają się, czy bogactwo naprawdę daje szczęście.
Zadaniem proponowanego scenariusza lekcji jest wsparcie integracji dziecka z diagnozą ZA w gronie rówieśników, zapobieganie wykluczeniu i odrzuceniu poprzez zwiększenie świadomości uczniów. Ważne w pracy z dziećmi z ZA jest również łączenie ich trudności z zaburzeniem, co pozwala oddzielić objawy od ich woli i uniknąć poczucia winy, niskiej samooceny.
Zawsze jest dobry czas, by przypominać dzieciom o przestrzeganiu zasad higieny. Szczególnie jednak we wrześniu, gdy dzieci rozpoczynają kolejny rok zabawy i nauki w przedszkolu oraz gdy przypominają sobie lub poznają zasady tam panujące, warto w świadomy, trafiający do dziecięcego sposobu pojmowania świata, przedstawić im np. potrzebę mycia rąk. Sama „pogadanka” nie za wiele się zda, bo dzieci lubią przeżyć i doświadczyć, a takie działania zapewnia książka o intrygującym tytule „Nie liż tej książki”.
Zestaw zawiera 2 komplety kart pracy oraz instrukcję potrzebną do stworzenia instrumentów muzycznych z odpadów. Zadania pozwolą dzieciom dowiedzieć się lub przypomnieć sobie, w jaki sposób należy segregować odpady powstające w gospodarstwie domowym oraz wykonać instrumenty muzyczne z odpadów powstających na co dzień w gospodarstwie domowym. Zadania można wykonywać w domu, z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa oraz w przedszkolu z nauczycielem.
Zestaw zawiera cztery karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku 5-6 lat. Wykonanie zadań ma na celu rozbudzanie wyobraźni dziecka oraz oswojenie go z zasadami korzystania z książek. Karty pracy są przeznaczone do samodzielnej pracy w domu lub przedszkolu. Dziecko będzie jednak potrzebowała wsparcia polegającego na przeczytaniu poleceń.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej ucznia przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII. Część 1: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych, rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Część 2: uczeń wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania. Część 3: uczeń analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji.
Scenariusz na zajęcia z doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Materiał przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III, uczeń: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Więcej scenariuszy zajęć z doradztwa zawodowego znajdziesz na www.doradztwoszkolne.pl!
Celem zajęć jest przygotowanie uczniów z pomocy osób i instytucji wspomagających planowanie kariery. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy, identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy.
Karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zestaw zawiera 2 karty pracy, na których znajdą się ćwiczenia z zakresu doradztwa zawodowego. Przy okazji rozmowy na temat Międzynarodowego Święta Pracy obchodzonego 1 maja, dziecko pojmuje znaczenie pracy w życiu człowieka i docenia osoby wykonujące określone rodzaje pracy. Rozwiązując zadania dziecko podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu oraz nazwy zawodów, które wzbudzają jego zainteresowanie.
Temat straty jest dla dzieci trudny, budzi niepokój, uczucia bywają intensywne, niezrozumiałe. Dla dzieci w wieku 6-9 lat emocje związane z utratą nie dotyczą tylko osób bliskich – równie silne emocjonalnie może być zniknięcie ukochanego zwierzątka, zgubienie w parku ważnej zabawki, z którą się było związanym, przeprowadzka do innego miasta przyjaciela z podwórka, zmiana wychowawcy. Celem zajęć jest oswojenie uczniów z sytuacją straty, pomoc w nazywaniu i rozumieniu emocji, które się wraz z nią pojawiają oraz rozwój umiejętności ich wyrażania. Przeczytaj również artykuł: Jak rozmawiać z dziećmi o stracie?