21 lutego przypada dzień kultywowania tożsamości narodowej. Od najmłodszych lat można zaszczepić w dzieciach zadziwienie i zachwyt zamiast trudności i zawiłości na myśl o ortografii czy gramatyce. Jak to zrobić? Najprościej przez zabawę językową z wykorzystaniem świetnego tekstu literackiego, który jest dobrze napisany i dodatkowo okraszony nutą poczucia humoru i przewrotności.
14 lutego na dobre zapisał się w kalendarzu polskich zwyczajów. Choć wielu z dorosłych uważa tren dzień za przejaw amerykanizacji polskiej kultury i podkreśla jego komercyjny charakter, to ja jednak chciałabym zaprosić to święto do szkół, by stało się pretekstem do mówienia sobie dobrych słów, by było inspiracją do wykonywania drobnych gestów życzliwości. Niech ten dzień stanie się świętem wydobywania z dzieci tego, co w nich najpiękniejsze. A i nauczycielom potrzebne są takie chwile, by otrzymali informacje zwrotne, że są ważnymi osobami w życiu swoich uczniów.
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, zwany również Międzynarodowym Dniem Dziedzictwa Językowego. Święto ustanowione przez UNESCO 20 lat temu ma podkreślić różnorodność kulturową na świecie i dbałość o swój język narodowy. Przedstawiamy pomysły na zajęcia językowe, które dostarczają utwory dwóch świetnych językoznawczyń i poetek dla dzieci: Agnieszki Frączek i Małgorzaty Strzałkowskiej.
Nie kupisz jej w aptece. A potrzebna jest do życia jak powietrze. Gdy jej brakuje, każdy człowiek, szczególnie młody, zaczyna doświadczać brak równowagi i harmonii swych życiu. Staje się niespokojny, zestresowany, a nawet agresywny. To witamina N jak natura. Jest bezcenna i dostępna na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, by wyjść na spacer, pojeździć leśnymi traktami na rowerze, popływać w jeziorze, pobiegać boso po trawie z poranną rosą, poleżeć na łące wdychając zapachy ziemi. Przedstawiamy scenariusz zajęć „Czym dla mnie jest przyroda?”.
Po podsumowaniu pierwszego półrocza nauki, warto zaprojektować drugą część roku szkolnego. Na pierwszych zajęciach po feriach zimowych musi znaleźć się czas na opowieści i dziecięce wrażenia z minionego czasu wolnego. Druga część zajęć może dotyczyć refleksji i analizy celów ogólnych i osobistych, jakie stają przed dziećmi, podczas odbywania szkolnej przygody. Świadomie nie używam sformułowania "obowiązek szkolny", by systematyczność, dokładność, rzetelność sumienność w zdobywaniu wiedzy, okrasić nutami radości, niezwykłości; by sprawdziany, odpytywanie z przerobionego materiału nie nosiły znamion rutyny, ale stanowiły konsekwencję działań, którym przyświecają wcześniej ustalone cele.
Pod koniec semestru często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne, w czasie których uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier dydaktycznych, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych.
Koniec pierwszej połowy roku szkolnego jest doskonałym momentem nie tylko rozliczenia z opanowanej wiedzy, ukształtowanych postaw i nabytych umiejętności, lecz także na sprawdzenie, jak czują się uczniowie na naszych zajęciach, jak odbierają proponowane przez nas metody pracy, co jest dla nich ważne, co przydatne, a co niepotrzebne.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla I klasy szkoły podstawowej realizujący działania z obszaru orientacji zawodowej zgodnie z treściami programowymi zawartymi w rozporządzeniu w sprawie doradztwa. Scenariusz ma na celu zainspirowanie uczniów do podejmowania próby samooceny.
Grudzień to dobry miesiąc na budowanie wspólnoty w rodzinie, w szkole, w przedszkolu. Nic tak nie łączy jak wspólne działania: porządkowanie domu, przygotowywanie świątecznego wystroju, pieczenie, rozmyślanie o tym, co może ucieszyć najbliższych pod choinką. Podpowiadamy, jak urozmaicić dzieciom ten czas książkami i zabawami.
Efektywne uczenie się to umiejętność kluczowa dla wyników osiąganych przez młodzież w szkole. Tymczasem wiele uczennic i uczniów popełnia na tej płaszczyźnie istotne błędy mogące nawet znacznie zmniejszać efektywność procesu uczenia się; często nie znają też pomocnych w zdobywaniu wiedzy i umiejętności metod i technik. Proponowane zajęcia mają na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o podstawowych zasadach skutecznego uczenia się oraz rozwijanie konkretnych, najważniejszych metod i technik uczenia się.