Przepisy prawa oświatowego wskazują, że wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Brak jednak regulacji zawierających definicję niepełnosprawności. W takim razie – jaki rodzaj niepełnosprawności uzasadnia objęcie dziecka WWR?
Sprawdzamy, czy jeśli na wycieczkę szkolną jadą z klasą dzieci z niepełnosprawnością, to musi z nimi jechać opiekun z odpowiednimi kwalifikacjami. Czy można dać do opieki nad tymi dziećmi tylko jednego nauczyciela?
Przedstawiamy wzór IPET-u dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - na czas edukacji przedszkolnej. Poznaj zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy.
Przedstawiamy wzór IPET-u dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym wraz z jego ewaluacją. Program przygotowany jest dla dziecka na czas edukacji przedszkolnej.
W odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym obowiązują te same przepisy, które dotyczą wszystkich dzieci z niepełnosprawnością. Przedszkole publiczne nie może odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola, jeśli spełnia ono kryteria rekrutacji. Szczegóły przedstawiamy poniżej!
Przepisy nie określają treści zaświadczenia dołączanego do wniosku o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania. Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Przepisy nie określają szczegółowo, ile godzin rewalidacji przypada dziecku w przedszkolu. Związane jest to z tym, że od 1 września 2017 r. nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji podstawy programowej. Nie ma więc również rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji zajęć rewalidacyjnych.
Dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, na podstawie wcześniej przeprowadzonej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Przypominamy najważniejsze kwestie związane z przygotowaniem tych dokumentów.
Minister edukacji w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych poprosiła o zwrócenie szczególnej uwagi na elastyczne możliwości organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które funkcjonują od roku. Resort przy okazji wyjaśnia, na czym polegają zmiany w przepisach obowiązujących od zeszłego roku szkolnego.
Od 8 września obowiązuje rozporządzenie mające na celu określenie rozwiązań prawnych służących wykonaniu rządowego Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem” w zakresie działania 2.4. „Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością”.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nowy projekt rozporządzenia, którego celem jest określenie rozwiązań prawnych służących realizacji rządowego programu wsparcia dla rodzin „Za Życiem".
Narodziny dziecka z niepełnosprawnością są dla rodziny ogromnym wyzwaniem psychicznym, fizycznym i organizacyjnym. Szczególną uwagę należy poświęcić zdrowemu rodzeństwu, które przeżywa żałobę po zdrowym bracie lub siostrze.
Efektywne wspieranie ucznia z niepełnosprawnością może dać więcej niż zajęcia integracyjne. Kluczem jest kształtowanie poczucia umiejscowienia kontroli.
Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane z uwagi na dwa rodzaje niepełnosprawności, ma prawo do dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo, ale nie muszą to być dwa różne rodzaje zajęć.
Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla wszystkich dzieci niepełnosprawnych od chwili wykrycia niepełnosprawności, jednak przepisy nie definiują katalogu tych niepełnosprawności. Zgodnie ze stanowiskiem resortu edukacji przyjmuje się, że może to być każdy rodzaj niepełnosprawności. Takie ustalenie nie jest zaś przeszkodą do wydania przez poradnię opinii stwierdzającej rodzaj niepełnosprawności dziecka.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i nie tylko.
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam że zapoznałam/em się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego powiadomień.