Szczególnie ważne dla wychowawcy

Uczeń na wagarach. Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły?

Autor: Magdalena Goetz

Dodano: 6 listopada 2023
Uczeń na wagarach. Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły?

Dla części uczennic i uczniów, którzy spróbowali wagarów, kończy się na pojedynczych przypadkach samowolnej nieobecności. Jednak są także osoby, dla których wagarowanie staje się jednym ze sposobów funkcjonowania w szkolnej rzeczywistości. Jeśli w ich przypadku wagary raz pozwolą im osiągnąć cel (np. uniknąć złej oceny), jest duże prawdopodobieństwo, że spróbują ich znowu i że tendencja do wagarowania będzie się pogłębiać. Konsekwencje mogą być poważne. Dlatego warto zdecydowanie reagować już na pierwsze, nawet pozornie niewinne przypadki wagarowania.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w słowniku języka polskiego PWN, wagary to samowolne przebywanie ucznia poza szkołą [1]. Wagary to zjawisko polegające na nieusprawiedliwionej absencji ucznia z zajęć szkolnych. Mimo że może być postrzegane jako typowe zachowanie młodzieżowe, opuszczanie lekcji stanowi poważny problem społeczny i edukacyjny. Co oczywiste, częste nieobecności w szkole ciągłość nauki, co może prowadzić do braków w wiedzy i umiejętnościach, a w konsekwencji do niższych wyników w nauce. Oprócz tego trzeba pamiętać, że szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także ważne środowisko społeczne. To w szkole uczniowie uczą się interakcji, pracy zespołowej i rozwiązywania konfliktów. Wagary pozbawiają ucznia możliwości rozwoju tych umiejętności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne przyczyny uczniowskich wagarów?
  • Jakie rodzaje wagarów można wyróżnić??
  • Czy opuszczanie lekcji być sygnałem głębszych problemów?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą pomóc zapobiegać wagarowaniu
  • W jaki sposób szkoła i rodzice mogą współpracować, aby skutecznie reagować na samowolne nieobecności?
  • Jakie są prawne konsekwencje nieusprawiedliwionych nieobecności w szkole?
  • W jaki sposób identyfikować uczniów zagrożonych chronicznym wagarowaniem?
  • Które metody motywowania uczniów do regularnego uczęszczania na zajęcia są najbardziej skuteczne?
  • Czy wychowawca powinien informować rodziców o wagarach pełnoletniego ucznia?

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 6 listopada 2023

Autor: Magdalena Goetz

Psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, członkini Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczej i Behawioralnej, trenerka umiejętności interpersonalnych, a także autorka wielu publikacji z zakresu psychologii pracy, psychologii wychowawczej, relacji międzyludzkich oraz zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy