Od 2022 r. w polskich szkołach obowiązkowo zatrudnia się psychologów szkolnych. Już od września 2024 r. ich liczba będzie większa niż w poprzednich latach, ponieważ przestają obowiązywać przejściowe przepisy określające minimalną liczbę specjalistów. Stanowisko nauczyciela psychologa nadal jest stosunkowo młode w polskiej szkole i niekiedy wciąż pojawiają się wątpliwości, czym w zasadzie powinien się on zajmować. Kim jest psycholog szkolny i czym się zajmuje? Na co powinien przygotować się absolwent psychologii, który po raz pierwszy w życiu podejmie pracę w szkole? Poznaj najważniejsze wskazówki dla początkującego psychologa szkolnego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie kwalifikacje musi posiadać psycholog szkolny?
- Z którymi aktami prawa oświatowego należy zapoznać się w pierwszej kolejności?
- Jakie są najważniejsze trudności w pracy psychologa szkolnego?
- Na jakie niezapowiedziane i nieplanowane sytuacje powinien być przygotowany szkolny psycholog?
- Jaką dokumentację prowadzi psycholog szkolny?
- Z jakimi instytucjami zewnętrznymi może współpracować psycholog?
- Czym różni się praca pedagoga szkolnego od pracy psychologa?
Przeczytaj również:
Obejrzyj webinar i pobierz certyfikat:
Pozostało jeszcze 92% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Katarzyna Topolska
psycholog i koordynator projektów społeczno-edukacyjnych. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Łódzkim, pracuje jako psycholog szkolny i w praktyce prywatnej. Zajmuje się indywidualną pracą terapeutyczną z dziećmi i rodzicami, prowadzeniem warsztatów oraz szkoleń oraz pracą projektową opartą na procesie grupowym.