Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach jest istotnym elementem zapewniającym skuteczność działań zaplanowanych w ramach realizacji tego programu. Obejmuje ocenę i analizę różnych aspektów programu, takich jak cele, metody realizacji, osiągnięte wyniki oraz efektywność. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być poddawany ewaluacji w każdym roku szkolnym. W artykule wyjaśniamy, czym jest ewaluacja, jakie narzędzia warto wykorzystać oraz jak przeprowadzić ewaluację, aby uzyskać wartościowe informacje zwrotne.
Niewątpliwie program wychowawczo-profilaktyczny szkoły jest narzędziem regulującym wszystkie działania z tego obszaru pracy w środowisku szkolnym. Program jest wizytówką szkoły dla poszukującego ucznia i rodzica. Powinien być zgodny z nową definicją wychowania, które ma za zadanie wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży (art. 1 pkt 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe). Program wychowawczo-profilaktyczny opisuje w sposób całościowy wszystkie zadania i działania z tego zakresu podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Powinien być przyjętą w szkole i znaną przez wszystkich uczących koncepcją wychowania zmierzającą do kształtowania osobowości ucznia i wszechstronnego jego rozwoju pod kierunkiem i przy wsparciu nauczycieli. Program powinien być spójny, otwarty i perspektywiczny. Tak jak budowanie programu nie mogło odbywać się w jednoosobowym składzie, tak samo zaplanowanie i przeprowadzenie ewaluacji ma charakter pracy i odpowiedzialności zespołowej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego?
- Dlaczego ewaluacja jest ważna?
- Jakie są podstawowe cele ewaluacji?
- Kiedy i jak często należy przeprowadzać ewaluację?
- Jakie narzędzia są używane do ewaluacji?
- Jak przeprowadzić ewaluację krok po kroku?
- Jak analizować wyniki ewaluacji?
- Jakie działania podejmować po ewaluacji?
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Bożena Rokicka
Pedagog, konsultant ds. pedagogiki i opieki Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Posiada kwalifikacje zawodowe z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, oligofrenopedagogiki, organizacji i zarządzania. Mediator sądowy przy Elbląskim Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej. Autorka, współautorka i realizatorka kursów doskonalących skierowanych do pedagogów szkolnych w ramach zadań edukacyjnych Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty. Kierownik Studiów Podyplomowych Socjoterapii oraz Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu.