Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka autystycznego w oddziale przedszkolnym.
Przeczytaj aktualny artykuł:
Nauczyciel pracujący jako tzw. wspomagający w oddziale, w którym uczą się uczniowie z autyzmem, powinien posiadać przygotowanie w zakresie którejś ze specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej, natomiast każdorazowo, zatrudniając konkretnego nauczyciela, dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb ucznia.
W odniesieniu do kwalifikacji dodatkowo zatrudnionych nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających, przepisy wymagają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej i nie precyzują szczegółowo specjalności. Aktualnie obowiązujące standardy kształcenia nauczycieli opisują w module 5 specjalności, w zakresie jakich nauczyciele zdobywają przygotowanie na kierunku pedagogika specjalna. Nie ma w nich przygotowania w zakresie pracy z uczniami z autyzmem. Nauczyciel pracujący jako tzw. wspomagający w oddziale, w którym uczą się uczniowie z autyzmem, powinien więc posiadać przygotowanie w zakresie którejś ze specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej uzyskane zasadniczo (w zależności od poziomu edukacyjnego mogą one nieco się różnić) w formie:
Z uwagi na brak specjalności przygotowującej do pracy z uczniami z autyzmem dodatkowo nauczyciel może ukończyć formę kształcenia/doskonalenia, np. edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem. Jednak istotnie nie ma obecnie możliwości, by takie przygotowanie nauczyciel miał w formie specjalności na studiach kierunkowych w zakresie pedagogiki specjalnej. Najczęściej więc na stanowisko nauczyciela wspomagającego do pracy z uczniami z autyzmem zatrudniani są nauczyciele z przygotowaniem w zakresie oligofrenopedagogiki.
Ukierunkowane, specjalistyczne przygotowanie do pracy z uczniami z autyzmem nauczyciele mogą obecnie zdobywać jedynie w formie studiów podyplomowych lub kursów kwalifikacyjnych. W tej sytuacji pomocne w nauczaniu lub prowadzeniu zajęć z uczniami z autyzmem może być, oprócz kwalifikacji pozwalających na zatrudnienie w danej placówce na stanowisku nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia, ukończenie formy kształcenia, w której programie nauczania były realizowane treści z zakresu nauczania i wychowania uczniów z autyzmem (studia wyższe, podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny), np. „Edukacja i terapia uczniów z autyzmem”, „Wspomaganie rozwoju i edukacji uczniów z autyzmem”.