Znajomość przepisów prawa oświatowego i przepisów wewnątrzszkolnych
|
1.
|
Jakie akty prawne regulują kluczowe sprawy związane z funkcjonowaniem systemu oświaty?
|
2.
|
Proszę wymienić dokumenty regulujące pracę szkoły/przedszkola/placówki, w kolejności od najważniejszych do mniej ważnych aktów prawnych.
|
3.
|
Proszę wymienić najważniejsze dokumenty wewnętrzne szkoły/przedszkola/placówki.
|
4.
|
Proszę wymienić przepisy regulujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole/przedszkolu/placówce.
|
5.
|
Proszę wskazać najważniejsze akty prawne, które Pana/i zdaniem powinien znać każdy nauczycie. Proszę uzasadnić swój wybór.
|
6.
|
Proszę przedstawić procedurę ustalania oceny z zachowania w szkole.
|
7.
|
Który akt prawny określa kompetencje rady pedagogicznej?
|
8.
|
Proszę wymienić kompetencje rady pedagogicznej w szkole/przedszkolu.
|
9.
|
Jakie dokumenty opracowuje rada pedagogiczna w szkole/przedszkolu?
|
10.
|
Czy brał/a Pan/i udział w opracowaniu jakichś aktów prawa wewnętrznego w szkole/przedszkolu/placówce? Proszę wskazać których?
|
11.
|
W jaki sposób w codziennej pracy wykorzystuje Pan/i dokumenty wewnątrzszkolne?
|
12.
|
Znajomość których dokumentów wewnątrzszkolnych jest niezbędna do opracowania planu pracy wychowawcy klasy?
|
13.
|
Którzy pracownicy szkoły/przedszkola/placówki mogą wspomóc pracę wychowawcy klasy i w jaki sposób?
|
14.
|
Jakie przepisy stanowią podstawę prawną oceniania w szkole?
|
15.
|
Jakie regulacje zawiera statut szkoły/przedszkola/placówki?
|
16.
|
Który dokument określa prawa i obowiązki uczniów?
|
17.
|
Proszę wyjaśnić różnice między indywidualizacją nauczania, nauczaniem indywidualnym i indywidualnym tokiem nauczania.
|
18.
|
W którym akcie prawnym określone są regulacje dotyczące nawiązania stosunku pracy i wynagradzania nauczycieli?
|
19.
|
W którym akcie prawnym określone są zasady oceniania uczniów?
|
20.
|
W którym akcie prawnym określone zostały wymagania, które musi spełniać nauczyciel ubiegający się o kolejny stopień awansu zawodowego?
|
21.
|
Proszę przedstawić ścieżkę awansu zawodowego nauczyciela.
|
22.
|
Kto powołuje komisję dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego?
|
23.
|
Z których aktów prawnych i dokumentów korzystał Pan/i opracowując swój plan rozwoju zawodowego?
|
24.
|
Jakie kompetencje posiada dyrektor szkoły/przedszkola/placówki?
|
25.
|
Kto powołuje radę rodziców w szkole/przedszkolu?
|
26.
|
Kto jest organem prowadzącym dla szkoły/przedszkola/placówki, w której jest Pan/i zatrudniony/a?
|
27.
|
Kto jest kuratorem oświaty w naszym województwie?
|
28.
|
Proszę wymienić kompetencje samorządu uczniowskiego w szkole.
|
29.
|
Które akty prawne określają status nauczyciela w szkole?
|
30.
|
Kto może wystąpić z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela?
|
31.
|
Jaka jest podstawa prawna nawiązania stosunku pracy z nauczycielem stażystą?
|
32.
|
Jak zmienia się sytuacja nauczyciela po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego?
|
33.
|
Proszę wymienić organy szkoły.
|
34.
|
Czy istnieją przepisy regulujące relacje nauczyciela z uczniami?
|
35.
|
W którym akcie prawnym określone są obowiązki nauczyciela w razie wypadku w szkole?
|
36.
|
Jakie są obowiązki nauczyciela podczas dyżuru na przerwach międzylekcyjnych?
|
37.
|
Proszę wskazać różnicę między wycieczką klasową a wyjściem klasowym.
|
38.
|
Znajomością których przepisów musi wykazywać się nauczyciel organizujący wycieczkę szkolną?
|
39.
|
Jaka jest minimalna liczba opiekunów na wycieczce szkolnej?
|
40.
|
Kto może pełnić funkcję kierownika wycieczki szkolnej?
|
41.
|
Czy rodzice/opiekunowie uczniów mogą pełnić funkcję opiekunów na wycieczce szkolnej?
|
42.
|
Jakie czynności powinien podjąć opiekun, jeżeli podczas wycieczki dojdzie do wypadku?
|
43.
|
Kiedy zaczyna i kiedy kończy się rok szkolny?
|
44.
|
Ile godzin wynosi tygodniowy wymiar czasu pracy nauczyciela zatrudnionego w szkole/przedszkolu/placówce?
|
45.
|
Czym różni się tygodniowy wymiar czasu pracy od tygodniowego wymiaru zajęć nauczyciela?
|
46.
|
Jak nazywa się obecnie urzędujący minister edukacji narodowej?
|
47.
|
Jakich zasad ochrony danych osobowych musi przestrzegać nauczyciel?
|
Umiejętność prowadzenia zajęć, realizacja zadań statutowych szkoły
|
48.
|
Jakie dokumenty Pana/i zdaniem ułatwiają planowanie pracy dydaktycznej i pracy wychowawczej?
|
49.
|
Jakie aspekty są Pana/i zdaniem najważniejsze podczas planowania pracy wychowawczej?
|
50.
|
Czy przeprowadza Pan/i analizę podejmowanych działań wychowawczych? W jaki sposób?
|
51.
|
Z jakich dokumentów składa się dokumentacja pracy wychowawcy/specjalisty?
|
52.
|
Jakie środki dydaktyczne Pan/i preferuje i dlaczego?
|
53.
|
Jakie metody pracy Pan/i preferuje i dlaczego?
|
54.
|
Proszę wymienić Pana/i najważniejsze sukcesy w pracy dydaktycznej.
|
55.
|
Proszę wymienić Pana/i najważniejsze sukcesy w pracy wychowawczej.
|
56.
|
Jakie metody służące utrzymaniu dyscypliny podczas zajęć Pan/i preferuje?
|
57.
|
Czy opracowuje Pan/i plany wynikowe?
|
58.
|
Proszę opisać stosowany przez Pana/Panią proces diagnozowania efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej?
|
59.
|
W jaki sposób wykorzystuje Pan/i wnioski z pracy własnej do podnoszenia efektywności działań?
|
60.
|
W jaki sposób weryfikuje Pan/i skuteczność pracy dydaktycznej?
|
61.
|
W jaki sposób weryfikuje Pan/i skuteczność pracy wychowawczej?
|
62.
|
W jaki sposób (formie) Pana/i uczniowie i ich rodzice zostali poinformowani o przedmiotowym systemie oceniania?
|
63.
|
Czy podejmuje Pan/i działania ukierunkowane na doskonalenie przedmiotowego systemu oceniania?
|
64.
|
Za jakie osiągnięcia Pana/i uczniowie mogą otrzymać ocenę niedostateczną?
|
65.
|
Proszę wyjaśnić, jakimi zasadami kieruje się Pan/i oceniając uczniów.
|
66.
|
Proszę opisać konsekwencje otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na koniec semestru.
|
67.
|
Proszę opisać konsekwencje otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na koniec roku szkolnego.
|
68.
|
Na co zwracał/a Pan/i uwagę wybierając program nauczania?
|
69.
|
Jak ocenia Pan/Pani wybrany przez siebie program nauczania?
|
70.
|
Jaka jest różnica między celami ogólnymi a celami operacyjnymi?
|
71.
|
Jakie zna Pan/Pani współczesne trendy pedagogiczne?
|
72.
|
Proszę wymienić trzy stosowane przez Pana/Panią metody aktywizujące.
|
73.
|
Proszę wymienić dwie metody aktywne, które stosuje Pan/i w swojej pracy.
|
74.
|
Czy stosowanie metod aktywizujących wspomaga proces dydaktyczny? Dlaczego?
|
75.
|
Czy stosuje Pan/i metody stymulowania wyobraźni i myślenia twórczego?
|
76.
|
Czym różni się scenariusz lekcji od konspektu lekcji?
|
77.
|
Na czym polega monitorowanie realizacji podstawy programowej?
|
78.
|
Jakie zasady stosuje Pan/i dzieląc klasę na zespoły?
|
79.
|
Które działanie przewidziane w planie rozwoju zawodowego sprawiło Panu/i największy problem i dlaczego?
|
80.
|
Którego działania przewidzianego w planie rozwoju zawodowego Pan/i nie zrealizował/a i dlaczego?
|
81.
|
W jaki sposób koordynuje Pan/i współpracę nauczycieli, rodziców i specjalistów pracujących w szkole?
|
82.
|
Proszę wymienić do najmniej dwa cele programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w Pana/i szkole.
|
83.
|
Jakie działania podejmował Pan/i w ramach realizacji programu wychowawczego szkoły.
|
84.
|
Co to jest projekt edukacyjny?
|
85.
|
Co to jest innowacja pedagogiczna?
|
86.
|
Czym podstawa programowa różni się od programu nauczania.
|
87.
|
W jaki sposób monitoruje Pan/i osiągnięcia edukacyjne uczniów?
|
88.
|
Do osiągnięcia których celów zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły dążył/a Pan/i w swojej pracy w okresie stażu?
|
89.
|
W jaki sposób przygotowywał/a się Pan/i do lekcji/zajęć, które miał obserwować dyrektor lub opiekun stażu?
|
90.
|
W jaki sposób przygotowywał/a się Pan/i do obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela?
|
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów, indywidualizacja nauczania
|
91.
|
W jaki sposób wypełnia Pan/i obowiązek dostosowywania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów?
|
92.
|
W jaki sposób wypełnia Pan/i obowiązek indywidualizowania pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych?
|
93.
|
Z jakich źródeł pozyskuje Pan/i informację o potrzebach uczniów?
|
94.
|
W jaki sposób motywuje Pan/i uczniów do pracy?
|
95.
|
Proszę wskazać, na co zwraca Pan/i uwagę planując pracę z uczniem zdolnym.
|
96.
|
Proszę wskazać, na co zwraca Pan/i uwagę planując pracę z uczniem mającym trudności w nauce.
|
97.
|
Jakie zasady pracy z uczniami o dużym poziomie zróżnicowania intelektualnego stosuje Pan/i w swojej pracy?
|
98.
|
Jakie metody i formy pracy Pana/i zdaniem najlepiej sprawdzają się w pracy z uczniem z dysleksją/dysortografią/dyskalkulią?
|
99.
|
W jaki sposób rozpoznaje Pan/i indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów?
|
100.
|
Czy w okresie stażu prowadził/a Pan/i zajęcia pozalekcyjne? Jeśli tak – jakie, jeśli nie – jakie chciałby/ałaby Pan/i prowadzić w przyszłości?
|
101.
|
Jakie wynieśli uczniowie uczestniczący w prowadzonych przez Pana/ią zajęciach pozalekcyjnych?
|
Wiedza i umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
|
102.
|
Proszę wskazać, w jaki sposób w okresie stażu pogłębiał/a Pan/i swoją wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki?
|
103.
|
Jakie książki o tematyce psychologicznej i pedagogicznej czytał/a Pan/i w okresie stażu?
|
104.
|
Proszę wymienić po jednym sukcesie i jednej porażce w pracy wychowawczej podczas trwania stażu.
|
105.
|
Proszę wymienić po jednym sukcesie i jednej porażce we współpracy z rodzicami podczas trwania stażu.
|
106.
|
Proszę podać przykład problemu, z jakim we współpracy z rodzicami może spotkać się nauczyciel i zaproponować jego rozwiązanie.
|
107.
|
Z jakim najtrudniejszym problemem wychowawczym spotkał/a się Pan/i podczas stażu? Proszę wyjaśnić, w jaki sposób problem został rozwiązany.
|
108.
|
W jakich sytuacjach pros Pan/i o pomoc pedagoga/psychologa szkolnego?
|
109.
|
Czy w okresie stażu korzystał/a Pan/i ze wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej?
|
110.
|
W jaki sposób zachęca Pan/i rodziców do współpracy ze szkołą?
|
111.
|
O jakich problemach wychowawczych nauczyciel powinien zawiadamiać dyrektora szkoły?
|
112.
|
Proszę wymienić i omówić przykładowe zalecenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, które stosował/a Pan/i w okresie stażu.
|
113.
|
Jakie czynności podejmuje Pan/i po otrzymaniu opinii lub orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
|
114.
|
Jakie strony internetowe stanowią dla Pana/i najważniejsze źródło wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki?
|
115.
|
Jakie czynności powinien podjąć nauczyciel podejrzewający, że uczeń jest ofiarą przemocy w rodzinie?
|
116.
|
Jakie czynności powinien podjąć nauczyciel podejrzewający, że uczeń jest ofiarą przemocy rówieśniczej?
|
117.
|
Jakie są podstawowe symptomy zaniedbywania dziecka przez rodziców?
|
118.
|
Proszę wymienić, po czym można rozpoznać, że uczeń jest pod wpływem narkotyków?
|
119.
|
Jak powinien postąpić nauczyciel podejrzewający, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub narkotyków?
|
120.
|
W jaki sposób reaguje Pan/i na przemoc wśród uczniów?
|
121.
|
Proszę opisać, jak przygotowuje się Pan/i do spotkań z rodzicami (wywiadówki).
|
122.
|
Proszę opisać, jak przygotowuje się Pan/i do indywidualnych spotkań z rodzicami.
|
123.
|
Czy dokonał/a Pan/i diagnozy struktury klasy, której jest Pan/i wychowawcą?
|
124.
|
Czy dokonał/a Pan/i diagnozy środowiska uczniów klasy, której jest Pan/i wychowawcą?
|
125.
|
Proszę opisać, w jaki sposób wychowawca może przygotować klasę na dołączenie nowego ucznia?
|
126.
|
Proszę opisać, w jaki sposób wychowawca może wesprzeć nowego ucznia w procesie adaptacji i integracji z klasą.
|
127.
|
Jakie zna Pan/i role grupowe, w które najczęściej wcielają się uczniowie uczęszczający do tej samej klasy?
|
128.
|
Proszę wymieć, co we współpracy z rodzicami stanowi dla Pana/i największą trudność?
|
129.
|
Proszę opisać proces diagnozy problemu wychowawczego w klasie.
|
130.
|
W jaki sposób nauczyciel może zapobiegać wypaleniu zawodowemu?
|
131.
|
W jaki sposób nauczyciel może radzić sobie ze stresem?
|
Wykorzystanie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach doskonalenia zawodowego
|
132.
|
W jakich formach doskonalenia zawodowego korzystał/a Pan/i w okresie stażu?
|
133.
|
Proszę opisać na czym w Pana/i przypadku polega samokształcenie.
|
134.
|
Udział w którym szkoleniu w okresie stażu uważa Pan/i za najbardziej przydatny?
|
135.
|
Czy w ramach doskonalenia zawodowego uczestniczył/a Pan/i w inicjatywach poświęconych tematyce współpracy z rodzicami?
|
136.
|
Jakie szkolenie mógłby/mogłaby/mógłby Pan przeprowadzić dla nauczycieli pracujących w Pana/i szkole?
|
137.
|
Proszę podać przykład wykorzystania w pracy wiedzy lub umiejętności zdobytych w związku z doskonaleniem zawodowym?
|
138.
|
Jakie formy doskonalenia zawodowego jest Pana/i zdaniem najbardziej skuteczne?
|
139.
|
Czy chętnie uczestniczy Pan/i w szkoleniach dla nauczycieli?
|
140.
|
Na czym polega doskonalenie zawodowe zgodne z potrzebami szkoły?
|
141.
|
W odpowiedzi na które potrzeby szkoły podejmował/a Pan/i czynności związane z doskonaleniem zawodowym?
|
142.
|
Czy okresie stażu doskonalił/a Pan/i umiejętności związane z dydaktyką nauczanego przedmiotu?
|
143.
|
Jakie cechy nauczyciela pomagają mu budować autorytet?
|
144.
|
Jakie cechy nauczyciela utrudniają budowanie autorytetu?
|
145.
|
Jakie uczucia towarzyszyły Pani/u po pierwszym spotkaniu z rodzicami uczniów.
|
Korzystanie z narzędzi multimedialnych i informatycznych
|
146.
|
Czy okresie stażu, poszerzył/a Pan/i wiedzę i umiejętności w związane ze stosowaniem technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych?
|
147.
|
Proszę podać przykłady wykorzystania narzędzi multimedialnych w pracy nauczyciela?
|
148.
|
Czy Pana/i zdaniem media społecznościowe mogą wpływać na pracę nauczyciela?
|
149.
|
Z jakich zasobów internetu korzysta Pan/i najczęściej wpracy dydaktycznej i wychowawczej?
|
150.
|
Proszę zaproponować, w jaki sposób można wykorzystać internet w celu rozwiązywania problemów związanych z interpretacją przepisów prawa oświatowego?
|
151.
|
Czy uczy Pan/i uczniów bezpiecznego korzystania z Internetu?
|
152.
|
Czy korzysta Pani z programów komputerowych dedykowanych nauczycielom? Jeśli tak, proszę je wymienić, jeśli nie – proszę uzasadnić dlaczego.
|
153.
|
Proszę ocenić czy w wystarczającym stopniu wykorzystuje Pan/i w pracy komputer i Internet.
|
154.
|
Czy prowadzi Pan/i zajęcia z wykorzystaniem komputera lub innych urządzeń?
|
155.
|
Jakie zagrożenia wynikają z upowszechnienia Internetu?
|
Ocena pracy własnej
|
156.
|
W jaki sposób analizuje Pan/i swoje działania jako nauczyciela przedmiotu/specjalisty?
|
157.
|
W jaki sposób analizuje Pan/i swoje działania jako wychowawcy klasy?
|
158.
|
Czy i w jaki sposób pozyskuje Pan/i informacje zwrotne na temat swojej pracy od uczniów i rodziców?
|
159.
|
W jaki sposób dokonuje Pan/i samooceny swojej pracy?
|
160.
|
Jak ocenia Pan/i swój rozwój zawodowy po okresie stażu?
|
161.
|
Jakie metody pracy poznał/a Pan/i dzięki obserwowaniu zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli?
|
162.
|
Jakie dodatkowe umiejętności/kompetencje zdobył/a Pan/i w okresie stażu na nauczyciela kontraktowego?
|
163.
|
Proszę ocenić, jakie umiejętności jeszcze wymagają doskonalenia?
|
164.
|
Co w pracy z uczniami było dla Pani/a najtrudniejsze?
|
165.
|
Jaka jest różnica między konspektem a scenariuszem lekcji?
|
166.
|
Proszę wymienić stałe elementy lekcji.
|
167.
|
Z jakich elementów składa się scenariusz lekcji?
|
168.
|
Z jakich elementów składa się konspekt lekcji?
|
169.
|
Co było Pana/i zdaniem największą porażką w okresie stażu?
|
170.
|
Co było Pana/i zdaniem największym sukcesem w okresie stażu?
|
171.
|
O czym Pana/i zdaniem powinna wiedzieć każda osoba rozpoczynająca pracę w zawodzie nauczyciela?
|
172.
|
Co zmieni Pan/Pani w sposobie prowadzenia lekcji/zajęć po otrzymaniu stopnia nauczyciela kontraktowego?
|
173.
|
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli wpłynęły na Pana/i pracę.
|
Znajomość środowiska uczniów i środowiska lokalnego
|
174.
|
Proszę dokonać krótkiej charakterystyki otoczenia, w którym funkcjonuje szkoła/przedszkole/placówka
|
175.
|
Jakie współczesne problemy społeczne występują najczęściej w środowisku lokalnym Pani/a uczniów?
|
176.
|
Jakie współczesne problemy cywilizacyjne Pana/i zdaniem najczęściej można dostrzec w środowisku lokalnym dzieci i młodzieży, z którą Pan/i pracuje?
|
177.
|
Z jakimi instytucjami zewnętrznymi wobec szkoły/przedszkola/placówki Pan/i współpracuje? Na czym polega ta współpraca?
|
178.
|
Jakie korzyści osiąga szkoła/przedszkole/placówka dzięki podejmowanej przez Pana/ią współpracy z instytucjami zewnętrznymi wobec szkoły/przedszkola/placówki?
|
179.
|
Proszę podać efekty współpracy ze środowiskiem lokalnym.
|
180.
|
Czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób dokonuje Pan/i diagnozy problemów środowiska lokalnego?
|
181.
|
Jakie działania podejmowane w okresie stażu przyniosły największą korzyść uczniom, szkole/przedszkolu/placówce lub środowisku lokalnemu? Proszę wymienić i omówić te korzyści.
|
182.
|
Czy na początku roku szkolnego poznawał/a Pan/i środowisko uczniów?
|
183.
|
Czy udziela Pan/i pomocy rodzinie ucznia? W jaki sposób?
|
184.
|
Czy w swojej codziennej pracy uwzględnia Pan/i sytuację rodzinną ucznia? W jaki sposób?
|
185.
|
Proszę dokonać oceny, jakie znaczenie ma organizowanie dla uczniów zajęć pozalekcyjnych.
|
186.
|
Proszę dokonać oceny, jakie znaczenie ma organizowanie dla uczniów imprez, uroczystości klasowych i szkolnych.
|
187.
|
Proszę opisać, w jaki sposób przeprowadził/a Pan/i diagnozę sytuacji wychowawczej w klasie?
|
188.
|
Jakie możliwości ma szkoła/przedszkole w odniesieniu udzielania pomocy dzieciom i młodzieży znajdującym w trudnej sytuacji materialnej?
|
189.
|
Jakie działania podejmował/a Pan/i w celu zintegrowania zespołu klasowego? Czy były one skuteczne?
|
190.
|
Proszę opisać problem wychowawczy, który udało się Pani/u rozwiązać we współpracy z innymi nauczycielami zatrudnionymi w szkole/przedszkolu/placówce.
|
191.
|
Jakie zjawiska Pana/i zdaniem należy uznawać za trudności wychowawcze?
|
192.
|
Proszę przedstawić przykładową trudną sytuację wychowawczą i proponowany sposób jej rozwiązania.
|
193.
|
Jakie metody rozwiązania konfliktów między uczniami uważa Pan/i za najbardziej skuteczne i dlaczego?
|
194.
|
Jakie metody wychowawcze w pracy uczniami stosuje Pan/i najchętniej i dlaczego?
|
195.
|
Jakie działania sprzyjają kształceniu u uczniów umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach?
|
196.
|
W jaki sposób nauczyciel może motywować uczniów do aktywności społecznej i działań na rzecz środowiska lokalnego?
|
197.
|
W jaki sposób i z wykorzystaniem jakich metod dbał/a Pan/i o dobre imię szkoły/przedszkola/placówki?
|
198.
|
Jakie działania podejmował/a Pan/i w celu promowania szkoły/przedszkola/placówki w środowisku lokalnym?
|
199.
|
Proszę opisać, w jaki sposób współpracował/a Pan/i z rodzicami uczniów, w tym także rodzicami uczniów z Ukrainy.
|
200.
|
Jakie czynniki wpływają na dobrą współpracę z rodzicami i opiekunami uczniów z Ukrainy?
|